Hvordan kan staten styre ulike underliggende virksomheter? En komparativ analyse av etatsstyringen av Tolletaten og Universitetet i Oslo
Abstract
Denne studien er en komparativ analyse av etatsstyringen av to svært ulike statlige virksomheter: Tolletaten og Universitetet i Oslo (UiO). Mens Tolletaten har blitt tett styrt av Finansdepartementet, har UiO som er underlagt Kunnskapsdepartementet blitt løsere styrt og hatt stort rom for akademisk frihet.
Studien tar utgangspunkt i teorier om styring i offentlig sektor og ulike styringstradisjoner som ny offentlig styring og offentlig samstyring. Forskningsdesignet bygger på en dokumentanalyse av tildelingsbrev og semistrukturerte intervjuer med ansatte i departementer og underliggende virksomheter. Dataene er analysert både kvalitativt og kvantitativt.
Som antatt tyder funnene på at Tolletaten er underlagt tettere styring enn UiO. Dette viser seg gjennom flere faste styringsmøter, mer løpende styringsdialog og mer involvering i departementets prosess med å utarbeide tildelingsbrev. Tolletaten har også flere aktivitetskrav i tildelingsbrevene, som hovedsakelig er rettet spesifikt mot etaten, mens en stor del av aktivitetskravene til UiO er politiske styringssignaler rettet mot universitets- og høyskolesektoren. Samtidig har UiO flere mål enn Tolletaten.
Funnene tyder imidlertid også på at styringen av UiO over tid har blitt noe tettere og likere styringen av Tolletaten, spesielt gjennom Kunnskapsdepartementets innføring av utviklingsavtaler med hvert enkelt universitet og høyskole. Denne strukturelle endringen har ført til mer dialog og involvering i etatsstyringen, tydeligere mål og økt fokus på måloppnåelse, og kan forklares med tvangsmessig institusjonell isomorfi hvor først og fremst politisk styring har medvirket til endringene (DiMaggio et al., 2000, s. 144-152).
Masteroppgaven bidrar til litteraturen med ny kunnskap om hvordan ulike underliggende virksomheter i staten blir styrt. Med sitt komparative design viser den også hvordan styringen av universiteter blir tettere og har begynt å ligne mer på styringen av andre virksomheter.