Kunstfagdidaktikk for Økologisk oppmerksomhet
Abstract
Med dette masterprosjektet ønsker jeg å utforske rollen kunstfagdidaktikk kan ha i å fremme økologisk oppmerksomhet. Utforskningen har som mål å bidra til utviklingen av et mer økosentrisk paradigme, med pedagogiske og didaktiske praksiser som fremmer økologisk tilknytning.Jeg har laget og gjennomført en undervisningsøkt (omtalt som Fagdidaktisk verksted) i Botanisk hage. Der gjennomførte lærerstudenter fra Institutt for estetiske fag på OsloMet botanisk tegning og filosofisk samtale med utgangspunkt i temaet natur/kultur. Empirien som undersøkes i dette prosjektet ble samskapt under verkstedet i Botanisk hage. Datamateriale inneholder deltakernes tegninger, skriftlige refleksjoner, lydopptak og fotografier. I datamaterialet undersøker jeg hvordan økologisk oppmerksomhet kommer til syne hos deltakerne. Økologisk oppmerksomhet blir i analysen undersøkt gjennom tre underkategorier: økologisk intimitet, økologisk solidaritet og økologisk magi. Hensikten med å tilrettelegge for økologisk oppmerksomhet er at naturen kan løftes frem for sine magiske, mystiske og sublime egenskaper, og praktisk-estetiske ferdigheter sees som en relevant inngang og ressurs vi kan ha med oss inn i samhandling med natur. Analysen viser at økologisk oppmerksomhet ofte kommer til uttrykk i dataene, dette kan tyde på at sanselig kunstfagdidaktikk kan adressere noen aspekter ved bærekraftstenkning. Imidlertid diskuterer jeg om sanselige erfaringer alene kanskje ikke er tilstrekkelig for en omfattende forståelse av vår sammenvevdhet med natur, og filosofisk dialog fungerer som et verktøy for å utfordre og utdype perspektiver.I denne oppgaven argumenterer jeg for en balansert tilnærming i kunstfagdidaktikk, som integrerer sanselige erfaringer med kritisk refleksjon for å fremme økologisk oppmerksomhet og tilknytning. Jeg ønsker å fremheve potensialet i kunstfagdidaktikk til å inspirere både kreativt uttrykk og engasjement for økologisk undring,
Nøkkelord: Økologisk oppmerksomhet, filosofisk samtale, kunstfagdidaktikk, stedsmottakelig pedagogikk, kunstnerisk forskning