• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Institutt for estetiske fag - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Institutt for estetiske fag - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av fagspråk for kommende lærere i design, kunst og håndverk.

Stene, Gina Therese
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:340887770:66147806.pdf (5.694Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203296
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Institutt for estetiske fag - Masteroppgaver [60]
Abstract
Dette masterprosjektet søker å bidra til å skape en mer helhetlig kunnskapsbase i lærerutdanningen i praktisk-estetiske fag. Kunnskapsbasene består av den praktiske og erfaringsbaserte kunnskapen på den ene siden, og den teoretiske og forskningsbaserte kunnskapen på den andre siden. Hensikten er å utforske hvordan en kan styrke en kommende lektors utvikling av fagspråk. I dette prosjektet utvikles et undervisningsopplegg bygget opp av ulike aktiviteter som utgjør en ressurspakke. Utforskingen tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan en ressurspakke for kommende lektorer i design, kunst og håndverk styrke deres anvendelse av fagspråk i undervisningsperiodene?

Utforskingen blir gjort med et utvalg på Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn

1–13, design, kunst og håndverk (LUPE). Utviklingen av ressurspakken ble gjort som pedagogisk designforskning der intervensjoner i eksisterende praksis står sentralt. Det ble gjennomført en forberedende fase med utvikling av aktiviteter til en ressurspakke. Ressurspakken skulle bestå av interaktive verktøy knyttet til lese- og skriveaktiviteter, dialogisk undervisning og samhandling. I andre fase ble det gjennomført tre iterasjoner med fortløpende analyse og redesign av produktet. I tredje fase ble det utført en oppsummerende retrospektiv analyse. Basert på tilbakemeldingene fra studenter og emneansvarlig ble betydelige endringer utført underveis, før endelig design ble utviklet. Måloppnåelsen drøftes i lys av teoretiske perspektiver omkring læring, studentenes anvendelse av fagspråk og med et kritisk blikk på gjennomføringen.

Gjennom gjentatte forbedringer av ressurspakken tilbyr den nå aktiviteter som studentene opplever som nyttige og som det er enkelt for både lærer og studenter å ta i bruk. Det er planlagt for videre bruk av Ressurspakken på studiet. I tillegg er det flere muligheter for videre utforsking av modellen, som utforsking med nye utvalg på Institutt for estetiske fag, eller ved andre praktisk-skapende studier.

Nøkkelord: fagspråk, verbalspråk, pedagogisk designforskning, kunstdidaktikk
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit