Kunstens rolle i kampen mot voldtekt – et møte mellom kvalitativ undersøkelse og kunstnerisk forskning
Abstract
Bakgrunn og hensikt: Nesten én av fire kvinner i Norge rapporterer å ha blitt utsatt for voldtekt (Dale et al., 2023). Dette er et betydelig samfunnsproblem og folkehelseproblem (Thoresen & Hjemdal, 2014, s. 13) – i et land som anses som et av verdens tryggeste og mest likestilte land. I oppgaven utforskes kunstens rolle i kampen mot seksuelle overgrep. Oppgavens hensikt er både å belyse voldtektsutsattes opplevelser, deres refleksjoner rundt voldtekt som samfunnsproblem og deres løsninger i kampen mot voldtekt.
Metode: Dette er en kvalitativ undersøkelse med Big Q-rammeverk, kunstnerisk forskning og sosialt engasjert kunst. Datamaterialet er fra intervjuer av tre kvinner som har vært utsatt for seksuelle overgrep og analysemetoden som har blitt benyttet er Braun og Clarkes (2022) refleksive tematiske analyse.
Resultat: Undersøkelsen avdekker et markant behov for økt kunnskapsformidling og folkeopplysning om seksuelle overgrep. Informantene understreket viktigheten av tidlig innsats, og fremhevet formidling til barn i barnehage- og skolealder som en avgjørende forutsetning for forebygging av overgrep og utvikling av forståelse. Samtidig kom det tydelig frem at opplevelsen av å stå alene etter en voldtekt er gjennomgående. Informantene beskrev et samfunn som i liten grad tilbyr helhetlig og gjenopprettende støtte, og hvor systemene i mange tilfeller bidrar til å sykeliggjøre og redusere den utsatte til et passivt offer, uten ressurser og potensial. Det pekes på et behov for at samfunnets institusjoner tar et større ansvar i møte med voldtektsutsatte. Oppgavens praktisk-estetiske arbeid består av et konseptuelt tekstilverk bestående av tekstiler anonymt donert av mennesker som har vært utsatt for overgrep. Verket er inspirert av kunstneren Sol LeWitts (1928-2007) idébaserte praksis, der konseptet står i sentrum. Verket vektlegger det kollektive bidraget og deltakerperspektivet fremfor det individuelle kunstneriske uttrykket, og fungerer som en visuell og kroppsliggjort bearbeiding av overgrepsutsattes erfaringer.
Nøkkelord: Voldtekt, seksuelle overgrep, kvinnekamp, tekstilkunst, konseptuell kunst, aksjonsforskning, sosialt engasjert kunst, kunstnerisk forskning, kvalitativ undersøkelse, refleksiv tematisk analyse