• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Standardiserte løsninger i barnehagen. En studie av barnehageeieres beslutning om å innføre et kvalitetsverktøy – eller ikke

Rafei Tari, Khorshid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:355349205:29949013.pdf (2.147Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202466
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver [49]
Abstract
De seneste årene har bruken av standardiserte verktøy i norske barnehager økt. Det finnes mange ulike

verktøy, og ett av dem som har blitt tatt i bruk i økende grad er det amerikanske observasjonsverktøyet

Classroom Assesment Scoring System (CLASS). Flere barnehageeiere velger å innføre CLASS med mål om

å heve kvaliteten i barnehagene. Denne oppgaven undersøker hva som ligger til grunn for

barnehageeiernes beslutninger om å innføre eller ikke innføre CLASS. Selv om CLASS er fokuset mitt i

denne oppgaven, vil jeg bruke CLASS som et eksempel på den større trenden av standardiserte løsninger

i barnehagesektoren.

Studien er kvalitativ og bygger på intervjuer med syv barnehageeiere som har valgt å innføre og ikke

innføre CLASS. Deres vurderinger forstås gjennom en fortolkende, hermeneutisk tilnærming, i tråd med

teoretiske perspektiver på kvalitet og profesjon.

Studien viser at beslutningene om å ta i bruk CLASS henger sammen med barnehageeiernes forståelse av

kvalitet i barnehagen og deres syn på barnehagelærerens profesjonsrolle. Noen eiere ser på CLASS som

et hensiktsmessig verktøy for kvalitetssikring og profesjonsutvikling, mens andre oppfatter det som et

verktøy som snevrer inn forståelsen av kvalitet og er et verktøy som truer profesjonen. Diskusjonen

bygger på en forståelse av barnehageeiernes kvalitetslogikk og profesjonslogikk, og drøftes i lys av

relevant teori og tidligere forskning. Oppgaven har som mål å bidra til økt forståelse av hvordan

barnehageeiernes ulike logikker påvirker beslutningene som tas for barnehagene.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit