Standardiserte løsninger i barnehagen. En studie av barnehageeieres beslutning om å innføre et kvalitetsverktøy – eller ikke
Abstract
De seneste årene har bruken av standardiserte verktøy i norske barnehager økt. Det finnes mange ulikeverktøy, og ett av dem som har blitt tatt i bruk i økende grad er det amerikanske observasjonsverktøyetClassroom Assesment Scoring System (CLASS). Flere barnehageeiere velger å innføre CLASS med mål omå heve kvaliteten i barnehagene. Denne oppgaven undersøker hva som ligger til grunn forbarnehageeiernes beslutninger om å innføre eller ikke innføre CLASS. Selv om CLASS er fokuset mitt idenne oppgaven, vil jeg bruke CLASS som et eksempel på den større trenden av standardiserte løsningeri barnehagesektoren.Studien er kvalitativ og bygger på intervjuer med syv barnehageeiere som har valgt å innføre og ikkeinnføre CLASS. Deres vurderinger forstås gjennom en fortolkende, hermeneutisk tilnærming, i tråd medteoretiske perspektiver på kvalitet og profesjon.Studien viser at beslutningene om å ta i bruk CLASS henger sammen med barnehageeiernes forståelse avkvalitet i barnehagen og deres syn på barnehagelærerens profesjonsrolle. Noen eiere ser på CLASS somet hensiktsmessig verktøy for kvalitetssikring og profesjonsutvikling, mens andre oppfatter det som etverktøy som snevrer inn forståelsen av kvalitet og er et verktøy som truer profesjonen. Diskusjonenbygger på en forståelse av barnehageeiernes kvalitetslogikk og profesjonslogikk, og drøftes i lys avrelevant teori og tidligere forskning. Oppgaven har som mål å bidra til økt forståelse av hvordanbarnehageeiernes ulike logikker påvirker beslutningene som tas for barnehagene.