• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Små barns meningsskaping - En kvalitativ undersøkelse om små barns meningsskaping i garderobesituasjonen i barnehagen

Lorentzon, Ingrid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:355349205:188816500.pdf (976.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202464
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver [49]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker små barns meningsskaping i garderobesituasjonen i barnehagen, med særlig fokus på hvordan barna uttrykker og skaper mening gjennom kroppslige handlinger, lek utforskning og interaksjoner med både materialiteter og andre barn. Jeg har samtidig hatt fokus på hvordan barnas meningsskapende uttrykk blir møtt av barnehagepersonalet i garderobesituasjonen. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, der deltagende observasjon er benyttet som metode for å undersøke hvordan barns meningsskapende prosesser kommer til uttrykk i denne hverdagslige rutinesituasjonen. Garderobesituasjonen er valgt som forskningsfokus fordi den ofte oppfattes som en praktisk og strukturert situasjon, samtidig som den bærer i seg et potensiale for meningsfulle opplevelser for barna.

Funnene i denne studien viser at barna aktivt utforsker rom og materialer, hvor de skaper og inngår i lekende fellesskap med hverandre. Det fremkommer at disse prosessene ikke bare er tilfeldige, men bærer med seg mening og intensjon. Barna bruker blant annet gjenstander som en utvidelse av dere lekende samspill, hvor de skaper nye betydninger gjennom lek og fysisk utfoldelse. Samtidig viser observasjonene hvordan voksne i barnehagen både kan støtte og forstyrre barnas meningsskapende handlinger. Når voksne er til stede og er var på barns initiativ, kan de bidra til å styrke barnas meningsskapende prosesser. På den andre siden kan rutinepregede handlinger og voksenstyrt interaksjon gjøre det vanskeligere for barna å uttrykke seg fritt. Oppgaven problematiserer og drøfter også ansattes rolle som mer fraværende i barnas meningsskapende prosesser.

Samlet belyser denne oppgaven behovet for å anerkjenne barns perspektiv i hverdagslige rutiner, som garderobesituasjonen, og peker på hvordan personalets refleksjon rundt sin egen rolle har stor betydning for hvordan barna opplever seg selv som aktive deltakere i sine egne liv. Studien understreker dermed viktigheten av at personalet gir barna rom og støtte til å uttrykke seg på egne premisser, og fremmer meningsskapende prosesser som viktige for barns trivsel i hverdagslige situasjoner, slik som i garderoben.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit