• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studenterfaringer vedrørende hva som påvirker psykisk helse – en kvalitativ studie.

Camili, Jusra
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3200663
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid - Masteroppgaver [155]
Abstract
Sammendrag

Bakgrunn: Psykisk helse har fått en økende oppmerksomhet i de seneste årene. Andelen studenter med lav livskvalitet og psykiske plager har økt, der én av fem nå rapporterer om psykiske vansker. 48% av disse studentene opplever betydelig eksamensangst, og man ser en klar økning i andelen studenter som opplever lav livskvalitet sammenlignet med tidligere undersøkelser.

Hensikt: Hensikten med denne studien var å undersøke studentenes opplevelser av hva som påvirker deres psykiske helse.

Teori: Empowerment og salutogenese.

Metode: Kvalitativ metode med en hermeneutisk tilnærming. Det ble utført semistrukturerte individuelle intervjuer med 7 universitetsstudenter mellom 20-30 år. Videre tar analysen utgangspunkt i Malterud’s systematiske tekstkondensering, i tillegg til at Kvale & Brinkmann ble benyttet under transkribering av intervjuene.

Resultater: God psykisk helse ble knyttet til mestring, harmonisk selvbilde, tilhørighet til et fellesskap, samt opplevelse av mening og livsglede. Disse rammefaktorene bidrar til å styrke studentenes motstandskraft. På den annen side ble det indentifisert flere faktorer som kunne svekke den psykiske helsen, slik som økonomiske begrensninger, prestasjonsangst og forventinger, ensomhet og utenforskap, negativt selvbilde, samt mangelfull faglig eller sosial oppfølging. Disse utfordringene kunne hindre opplevelsen av velvære og personlig vekst.

Konklusjon: Denne studien har avdekket en rekke faktorer som både kan fremme og hemme studenters psykiske helse. Studien understreker viktigheten av et støttende miljø som fremmer mestring, tilhørighet og selvfølelse blant studenter. For å støtte deres psykiske helse er det avgjørende å imøtekomme deres behov gjennom både sosial og akademisk støtte.

Nøkkelbegreper: Psykisk helse, studenter, helsefremming, empowerment, opplevelse av mening, mestring
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit