Mot en mer bærekraftig garderobe. Forbrukerperspektiver, markedspotensial og faren for grønnvasking i bruktmarkedet
Abstract
Vi har undersøkt årsakene til den lave gjenbruksgraden av tekstiler i Norge og identifisert flere barrierer gjennom litteraturgjennomganger, kundeundersøkelser, workshops og intervjuer. For å øke gjenbruk foreslås det å utfordre fordommer om gjenbruksbutikker, ulike former for promotering, og forbedre butikkopplevelsen og tilgjengeligheten. Kundeundersøkelsen viser at bruktkjøp utgjør en betydelig andel av anskaffelsene, noe som indikerer delvis erstatning av nykjøp. Samtalene med prosjektaktørene har avdekket utfordringer som manglende tilgjengelighet av kvalitetsklær, høye kostnader for innsamling og sortering, og kompliserende lovverk. Det er behov for bedre samarbeid mellom verdikjedeaktører og investeringer i digitale løsninger. Arbeidsgruppen bestående av ulike aktører i verdikjeden foreslår å fjerne merverdiavgift på reparasjoner, støtte bærekraftige produsenter, og sikre høyere kvalitet på varer, samt reguleringer for rene materialer og produktmerking. For å unngå grønnvasking må markedsføringen av gjenbruk være nøye vurdert, med dokumentasjon av bærekraftspåstander.
Finansiert av Regionale Forskningsfond Oslo (RFF Oslo).