Hvordan vurderes elevenes praksis i faget yrkesfaglig fordypning? En kvalitativ studie i salgs- og reiselivsfaget
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2025, 19 (1), 80-97. 10.23865/up.v19.6696Abstract
I denne artikkelen undersøker vi hvordan elevenes praksis i faget yrkesfaglig fordypning (YFF) vurderes, med særlig fokus på samarbeidet mellom lærere og praksisveiledere. YFF ble innført i 2006 for at elevene på yrkesfag skulle ha muligheter for faglig fordypning og spesialisering allerede i skoledelen av opplæringsløpet, og for å gi dem et godt grunnlag for å kunne velge lærefag når de skal ut i lære. Særlig på andre året (Vg2) gjennomføres YFF i all hovedsak i arbeidslivet, og forskriften sier at vurderingen i faget skal være basert på et samarbeid mellom lærer og praksisveileder i bedrift. Studien er gjennomført i salgs- og reiselivsfaget og basert på kvalitative intervjuer med både yrkesfaglærere og praksisveiledere. Vår analyse indikerer at særlig læreres tilstedeværelse på elevenes praksisplass og vurderingskompetanse hos praksisveiledere er av betydning for samarbeidet mellom skole og arbeidsliv om vurdering av elevenes praksis i YFF. Vi konkluderer med at det er potensial for å videreutvikle samarbeidet mellom skole og arbeidsliv om vurdering i YFF og diskuterer mulige tiltak og forslag til videre forskning.