Spiller kvalifisering i VGO noen rolle for fullføring av høyere utdanning?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra Cristin [4108]
- SPS - Documents [459]
Original version
http://dx.doi.org/10.18261/uniped.48.1.4Abstract
Nylig foreslo Regjeringen å redusere opptakskravene til viktige profesjonsutdanninger som sykepleier- og lærerutdanning, og artikkelen undersøker derfor hvilke mulige konsekvenser endringen kan ha på andelen som fullfører en grad i høyere utdanning. Nærmere bestemt undersøker vi hvorvidt sannsynligheten for å fullføre en grad i høyere utdanning varierer med karakterer fra videregående opplæring (VGO) og med hvorvidt man er tatt opp i høyere utdanning på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse, og hvorvidt en slik mulig variasjon er den samme på ulike utdanningsretninger. Vi analyserer registerdata fra Statistisk sentralbyrå og finner at realkompetansestudenter noe sjeldnere enn studenter tatt opp med generell studiekompetanse fullfører sin påbegynte grad, og at blant studentene med generell studiekompetanse varierer fullføringssannsynligheten med gjennomsnittskarakterer fra VGO. Denne variasjonen er imidlertid svært forskjellig på ulike utdanningsretninger. Det er mindre risiko knyttet til å ta opp studenter med realkompetanse og med svake karakterer på lærer-, førskolelærer- og sykepleierutdanning enn i humaniora og samfunnsfag, økonomi og administrasjon og real- og ingeniørfag.
Recently, the Government proposed to reduce the admission requirements for important professional educations such as nursing and teaching, and the article therefore examines the possible consequences this change may have on the proportion of students completing a degree in higher education. Specifically, we investigate whether the likelihood of completing a degree in higher education varies with grade point average from upper secondary education and with whether one is admitted to higher education based on general study competence or real competence, and whether such a possible variation is the same across different fields of study. We analyze register data from Statistics Norway and find that students with real competence somewhat less frequently complete their initial degree than students admitted with general study competence, and among the students with general study competence, the likelihood of completion varies with average grades from VGO. However, this variation is very different in different fields of study. There is less risk associated with admitting students with real competence and weak grades in teaching, preschool teaching, and nursing education than in humanities and social sciences, business administration, and science and engineering.