Yrkesutøvelse i Kunst og håndverk Lærerens handlingsberedskap i skolehverdagen
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2024, 17 (1), . 10.7577/formakademisk.5220Abstract
Undersøkelsen tar utgangspunkt i kunst og håndverklærernes egen erfaring, og diskuterer det lærerne forteller at de gjør i skolehverdagen. Målet er å bidra til praksisnær forskning i kunst og håndverk ved å undersøke yrkesutøvelse fra lærerens perspektiv. Analysen bygger på intervjuer med ni lærere som gir oss et blikk inn i arbeidshverdagen deres. Undersøkelsen teoretiske perspektiv tar utgangspunkt i en fenomenologisk forståelse av yrkeskunnskap som handlingsbasert kunnskap. Mer spesifikt undersøkes lærernes handlingsberedskap forstått som kunnskap og ferdigheter lærerne trenger i skolehverdagen. Vi stiller spørsmålet: Hva er kunst og håndverklærerens handlingsberedskap i skolehverdagen? Funnene synliggjør kompleksiteten lærernes yrkesutøvelse. Analysen viser at handlingsberedskapen er sammensatt av tre dimensjoner: logistikk og organisering, den kunnskapen læreren har (i hendene) og selve undervisningen.