Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Ragnhild Kristine
dc.date.accessioned2025-03-06T07:48:15Z
dc.date.available2025-03-06T07:48:15Z
dc.date.created2025-02-27T13:00:15Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.issn0804-8452
dc.identifier.issn0805-9535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3182019
dc.description.abstractJournalistikkens verdiskaping handler om å imøtekomme ulike interesser – samfunnsmessige, økonomiske, profesjonsbaserte og publikumsbaserte. Dette representerer ulike verdiperspektiv i journalistikken, der medienes ideelle og kommersielle formål ofte står mot hverandre. De strukturelle endringene i medielandskapet har konsekvenser for hvilke interesser og verdiperspektiv som øver størst innflytelse på journalistikken som praksis og produkt. Et kjennetegn ved denne utviklingen er nyhetsmedienes økte avhengighet og oppmerksomhet om å skape verdi for publikum og den omfattende bruken av publikumsdata som veiledning i det redaksjonelle arbeidet. I denne konseptuelle artikkelen tar jeg for meg verdiskaping i journalistikken og presenterer et rammeverk – en verdimatrise – for å analysere hvordan journalistikken formes av ulike verdiperspektiv, og hvordan publikumsvridningen i journalistikken virker inn på dette.en_US
dc.description.abstractThe value creation of journalism revolves around accommodating various interests - societal, economic, profession-based, and audience-based. This represents different value perspectives where the idealistic and commercial purposes of the media often conflict. The structural changes in the media landscape have consequences for which interests and value perspectives exert the greatest influence on journalism as practice and product. A characteristic of this development is the news media’s increased focus on creating value for the audience and the extensive use of audience data as guidance in editorial work. In this conceptual article, I address value creation in journalism and present a conceptual framework - a value matrix - for analyzing how journalism is shaped by various value perspectives and how audience orientation in journalism affects this.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherScandinavian University Pressen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk medietidsskrift (NMT);
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVerdimatrisen – et konseptuelt rammeverk for journalistisk verdiskapingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/nmt.31.4.4
dc.identifier.cristin2362634
dc.source.journalNorsk medietidsskrift (NMT)en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 314257en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal