Regulering av skolens svømme- og livredningsopplæring: En dokumentanalyse.
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
Original version
https://doi.org/10.5617/adno.11527Abstract
I denne artikkelen undersøker vi hvordan tre rundskriv og to veiledere kan bidra til å forme arbeidet med sikkerhet i skolens svømme- og livredningsopplæring. Kvalitativ dokumentanalyse er benyttet til å undersøke de fem utvalgte styringsdokumentene.Resultatene viser at dokumentene former arbeidet rundt et forsvarlighetsproblem. Rettskildene som gjøres relevante etter overgangen fra rundskriv til veiledere, tyder på en utvidelse av retten til å ivareta sikkerheten i opplæringen. Selv om lovtekster åpner for bruk av profesjonelt skjønn og muligheten til å vurdere hvilke handlinger som er hensiktsmessige, synes regelverkstolkningene i de utvalgte dokumentene å kunne innskrenke dette handlingsrommet. Ett eksempel er en kontroll og prøve av læreres livredningsferdigheter som fremmes i alle dokumentene. Prøven er skrevet frem på ulike måter, noe som kan skape usikkerhet rundt om den er å forstå som en rettslig bindende handling eller mer som en anbefaling. Det kan medføre at skoler velger å gjennomføre prøven for å sikre seg at de er innenfor regelverket. Veiledernes oppmerksomhet på profesjonsfellesskapet og pedagogiske betraktninger i opplæringen antyder likevel et diskursivt skifte i disse dokumentene. Samlet sett synes det nødvendig at skoleledere og lærere utvikler juridisk kompetanse for å kunne vurdere regelverkstolkningene som legges frem, spesielt med tanke på implikasjoner for deres lokale praksiser. Videre synes skolens profesjonsfellesskap å få en tydeligere posisjon for å vurdere hva som er hensiktsmessig innenfor regelverket. Det krever at skoleeiere og skoleledere utfordres med tanke på dagens undervisningspraksis. Samtidig gir det kroppsøvingslærere mulighet til å utvikle en forsvarlig praksis sammen, uten at det nødvendigvis involverer en kontroll.