Exploring Internet-Delivered Treatment for Depression
Abstract
Internet-delivered treatment for patients with depressive disorders is evaluated as an effective and flexible treatment approach. Worldwide, the number of individuals with depressive disorders is increasing, and there is a considerable gap between the number of people in need of treatment and available treatment. Delivering treatments over the internet is proposed as a potential solution to bridge this treatment gap. These treatments have been reported to have both benefits and challenges. This thesis aimed to investigate therapist-guided internet-delivered treatments for depression, focusing on essential aspects to consider when studying, providing, and developing these interventions to complement studies of treatment effects. Three research questions were posed: 1) How have therapist-guided internet-delivered treatments for depression been studied, and are there any gaps in the research? 2) How do therapists experience providing therapist-guided internet-delivered treatment for patients with depression? 3) How do participants with personal experience of depression view a new internet-delivered acceptance and commitment therapy program for depression? Three studies were conducted to answer these questions. Study I is a scoping review, where 111 studies on guided internet-delivered treatment for depression were identified. Several research gaps were uncovered regarding how the studies were designed, the treatment approaches tested, the representation of participants, and how treatment completion was defined and reported. In Study II, therapists with clinical experience of the treatment program “eCoping” were interviewed about providing this treatment. The therapists described that predicting which patients would benefit from the program was complex. The program was experienced as putting high demands on patients, therapists, and clinics. Furthermore, it was emphasized that the program would not be a good fit for every patient, and the lack of possibilities to tailor the treatment was described as a challenge. In Study III, participants with personal experience of depression were interviewed about their views of an internet-delivered acceptance and commitment therapy program. The impact depressive symptoms could have on adherence to the treatment was emphasized. Combining the program with other treatments was viewed as an acceptable and good treatment option, but the program was viewed as insufficient as a standalone program. The participants also expressed the need for personalized treatment and raised concerns about the program’s standardized format. Altogether, the work in this thesis provides a comprehensive insight into vital aspects to consider when studying, providing, and developing internet-delivered interventions. This could be a valuable contribution to a research field aiming to address an increasing treatment gap.
Internett-levert behandling har vist seg å kunne være en effektiv og fleksibel tilnærming til depresjonbehandling. På verdensbasis er det en økning i antall mennesker som rammes av depresjon, og tilgjengelig behandlingstilbud dekker ikke behovet. Å levere behandling over internett er beskrevet som en mulig måte å gjøre behandling tilgjengelig for flere. Formålet med denne avhandlingen var å se nærmere på terapeut-veiledede internettleverte behandlinger for pasienter med depresjon, med særlig søkelys på hva som er viktig når disse behandlingene forskes på, brukes og utvikles. Målet var å avdekke kunnskap som kan komplementere funn fra effektstudier. Det ble laget tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan har terapeut-veiledede internett-leverte behandlingsprogram for depresjon blitt forsket på, og er det noen kunnskapshull i forskningen som kan avdekkes? 2) Hvordan opplever terapeuter å levere terapeut-veiledet internett-levert depresjonbehandling? 3) Hvordan vurderer deltakere med personlig erfaring med depresjon et nytt internett-levert depresjonsprogram basert på aksept- og forpliktelsesterapi? Tre studier ble designet for å besvare disse spørsmålene. Studie I er en scoping review som inkluderer 111 studier om veiledet internett-levert behandling for depresjon. Flere kunnskapshull ble avdekket i forbindelse med hvordan studiene var designet, behandlingstilnærmingene som ble undersøkt, hvilke deltakere som var representert, og hvordan fullføring av behandlingsprogrammene var definert og rapportert. I Studie II ble terapeuter intervjuet om deres kliniske erfaring med behandlingsprogrammet «eMestring». Terapeutene beskrev at programmet ikke vil passe for alle, og at det kunne være utfordrende å forutsi hvilke pasienter som ville ha nytte av det. Videre beskrev de at programmet stiller store krav til pasientene, terapeutene og klinikkene som tilbyr behandlingen. Terapeutene beskrev også utfordringer med brukervennlighet og at de opplevde at det var for få muligheter til å tilpasse programmet til pasientenes individuelle behov. I Studie III ble personer med personlig erfaring med depresjon intervjuet om et internett-levert behandlingsprogram basert på aksept og forpliktelsesterapi. Deltakerne var generelt positive til programmet, men beskrev at depresjonssymptomer kunne gjøre det vanskelig å gjennomføre behandlingen. Det ble foreslått at programmet kunne brukes som supplement til andre helsetjenester, men ikke erstatte dem. Videre ble det vektlagt at programmet ikke vil passe for alle og begrensede muligheter for individuell tilpasning ble også her nevnt som en utfordring. Samlet sett bidrar denne avhandlingen med innsikt i viktige aspekter som bør vektlegges når internett-leverte behandlingsprogram forskes på, brukes og utvikles, og vil være et nyttig bidrag i utviklingen av adekvate tilbud til en stor gruppe mennesker i behov av depresjonbehandling.