Utvikling av bærekraftig yrkesutøvelse i restaurant- og matfag?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
10.5617/adno.10514Abstract
De ulike elementene av læreplanen fremmer en helhetlig bærekrafttenkning og danner grunnlaget for en bærekraftig yrkesutøvelse i programfaget restaurant- og matfag. Selv om det er utviklet en didaktikk for bevisstgjøring av bærekraft i grunnskolen, vet vi lite om hvordan det legges til rette for utviklingen av bærekraftig yrkesutøvelse i yrkesopplæringen. Formålet med denne studien er å undersøke den yrkesdidaktiske tilnærmingen til bærekraft, og i hvilken grad det er likhetstrekk mellom denne og utdanning for bærekraftig utvikling, slik den er beskrevet i litteraturen. Datamaterialet i artikkelen stammer fra til sammen syv intervjuer med yrkesfaglærere i restaurant- og matfag som alle jobber på ulike skoler. Det er gjennomført analyse av intervjudataene med fokus på induktiv metode. Funnene viser at informantene kan si noe om hva bærekraftig utvikling generelt innebærer, men de kan i liten grad uttrykke hva bærekraftig yrkesutøvelse innebærer. Konkrete handlinger i nåtid blir brukt for å beskrive bærekraftig yrkesutøvelse, og disse handlingene inneholder få elementer som kjennetegner en helhetlig bærekrafttenkning som bør danne grunnlaget for en bærekraftig yrkesutøvelse. På tross av dette beskriver informantene handlinger som bidrar til bærekraft lokalt og er viktige for fremtidig yrkesutøvelse. Det er få spor av utdanning for bærekraftig utvikling slik den er beskrevet i litteraturen, og resultatene åpner for en diskusjon om hva den yrkesdidaktiske tilnærmingen til bærekraft er og skal være. Although education in sustainable development raises awareness of sustainability in primary schools, we know little about how it facilitates the development of sustainable vocational practice in vocational education and training. This study aims to understand the vocational didactic approach to sustainability and its similarities with education for sustainable development, as described in the literature. The data in the article draws on seven interviews with vocational teachers in upper secondary school programs for restaurant and food processing, all from different schools. Analysis of the interview data was conducted with a focus on inductive methods. The findings reveal that the informants can describe what sustainable development in general entails, but little about what sustainable professional practice comprises. Actions described by the informants when discussing sustainable professional practice include elements that characterize a holistic approach to sustainability and contribute to sustainability at a local level. While these actions can form the basis for relevant professional practice, few traces of the sustainable development described in the literature are found, highlighting the need for a general discussion on the vocational didactic approach to sustainability and its implementation.