Barnehagelæreren som pedagog – i møte med forventninger
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
10.23865/nbf.v21.569Abstract
Denne artikkelen belyser barnehagelæreres refleksjoner om å forholde seg til forventninger fra ulike hold. Forventninger som barnehagelærere stilles overfor kan være kryssende og føre til spenninger der verdier står på spill. Artikkelen er skrevet på bakgrunn av en forståelse av pedagogikk som innebærer at pedagogisk arbeid er et normativt prosjekt med et formål, og basert på bestemte verdier der ivaretakelse av barnets subjektivitet er sentralt. Forståelsen av pedagogikk som artikkelen redegjør for, utgjør det teoretiske perspektivet for analysen. Det empiriske materialet som ligger til grunn for artikkelen, består av fokusgruppeintervjuer med til sammen 18 barnehagelærere. Det som kommer fram i intervjuene, er at hvordan barnehagelærerne forholder seg til forventninger, beror på hvordan forventningene blir fortolket og forstått, og hva forventningene springer ut fra. Barnehagelærerne gjør et betydelig arbeid med å fortolke, vurdere og ta stilling til forventningene på bakgrunn av sitt pedagogiske, etiske, faglige og verdimessige ståsted. Måten barnehagelærerne forholder seg til forventninger på, forteller noe om barnehagelæreren som pedagog.