dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Tittel Kartlegging av opplæring i fosterovervåkning i Norge
Hensikt Kartlegging av opplæring i fosterovervåkning for jordmødre og leger ved fødeenheter i Norge. Vurdering av rammevilkår for kvalitetssikret opplæring i fosterovervåkning. Undersøke om fødselshjelpere har likestilte forutsetninger for kompetanseutvikling i bruk av fosterovervåkningsmetodene.
Problemstilling I hvilken grad er opplæring i fosterovervåkning ved Norske fødeenheter kvalitetssikret?
Metode Kvantitativ kartlegging via spørreskjema.
Resultat Det er stor variasjon i tilgang på opplæring, innhold i opplæringen og systematisk organisering av forbedringsarbeid knyttet til opplæringen.
Konklusjon Opplæring i fosterovervåkning ved fødeenheter varierer i kvalitet og det er store forskjeller mellom fødeenhetene og regionene. Det er behov for kompetansekrav, standardisert felles opplæring, utvikling av læringsnettverk og evalueringssystem for å gi fødselshjelpere likestilte forutsetninger.
Nøkkelord Opplæring i fosterovervåkning, fysiologisk forståelse, cardiotocografi, intermitterende lytting, asfyksi | |