Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHakestad, Kari Anne
dc.contributor.authorLeirvik, Lillian
dc.date.accessioned2025-02-13T17:41:27Z
dc.date.available2025-02-13T17:41:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:291592836:123681216
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3178086
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel Kartlegging av opplæring i fosterovervåkning i Norge Hensikt Kartlegging av opplæring i fosterovervåkning for jordmødre og leger ved fødeenheter i Norge. Vurdering av rammevilkår for kvalitetssikret opplæring i fosterovervåkning. Undersøke om fødselshjelpere har likestilte forutsetninger for kompetanseutvikling i bruk av fosterovervåkningsmetodene. Problemstilling I hvilken grad er opplæring i fosterovervåkning ved Norske fødeenheter kvalitetssikret? Metode Kvantitativ kartlegging via spørreskjema. Resultat Det er stor variasjon i tilgang på opplæring, innhold i opplæringen og systematisk organisering av forbedringsarbeid knyttet til opplæringen. Konklusjon Opplæring i fosterovervåkning ved fødeenheter varierer i kvalitet og det er store forskjeller mellom fødeenhetene og regionene. Det er behov for kompetansekrav, standardisert felles opplæring, utvikling av læringsnettverk og evalueringssystem for å gi fødselshjelpere likestilte forutsetninger. Nøkkelord Opplæring i fosterovervåkning, fysiologisk forståelse, cardiotocografi, intermitterende lytting, asfyksi
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleKartlegging av opplæring i fosterovervåkning i Norge Kvalitetssikring, rammevilkår og likestilte forutsetninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel