Kartlegging av opplæring i fosterovervåkning i Norge Kvalitetssikring, rammevilkår og likestilte forutsetninger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3178086Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SAMMENDRAGTittel Kartlegging av opplæring i fosterovervåkning i NorgeHensikt Kartlegging av opplæring i fosterovervåkning for jordmødre og leger ved fødeenheter i Norge. Vurdering av rammevilkår for kvalitetssikret opplæring i fosterovervåkning. Undersøke om fødselshjelpere har likestilte forutsetninger for kompetanseutvikling i bruk av fosterovervåkningsmetodene.Problemstilling I hvilken grad er opplæring i fosterovervåkning ved Norske fødeenheter kvalitetssikret?Metode Kvantitativ kartlegging via spørreskjema.Resultat Det er stor variasjon i tilgang på opplæring, innhold i opplæringen og systematisk organisering av forbedringsarbeid knyttet til opplæringen. Konklusjon Opplæring i fosterovervåkning ved fødeenheter varierer i kvalitet og det er store forskjeller mellom fødeenhetene og regionene. Det er behov for kompetansekrav, standardisert felles opplæring, utvikling av læringsnettverk og evalueringssystem for å gi fødselshjelpere likestilte forutsetninger.Nøkkelord Opplæring i fosterovervåkning, fysiologisk forståelse, cardiotocografi, intermitterende lytting, asfyksi