«Wow, 370.50, hvor mange bøker er det her?!» - En casestudie av bibliotekerfaringer ved et høgskolebibliotek.
Abstract
SammendragDenne masteroppgaven utforsker brukeropplevelsene med de fysiske og digitale tjenestene til biblioteket ved VID vitenskapelige høgskole i Oslo, med fokus på faktorer som påvirker bruk, utfordringer knyttet til usikkerhet og bibliotekvegring, og egenskaper som gjør biblioteket til en verdifull ressurs. Data ble samlet inn gjennom ett fokusgruppeintervju med syv deltakere, og fem individuelle intervjuer, som til sammen omfattet 12 intervjuobjekter (n=12). Dataene ble analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse som beskrevet av Braun og Clarke (2006, 2022d), med støtte fra NVivo i kodingsprosessen.Funnene fremhever viktigheten av bibliotekets tilgjengelige ressurser og bibliotekarenes støtte. Samtidig påpekes et behov for bedre opplæring i bruk av klassifikasjonssystemet og digitale verktøy. Dette inkluderer søketeknikker i databaser og bruk av tjenester som Oria, samt referansehåndteringsverktøy som EndNote og Zotero. Studien indikerer også et ønske om mer interaktive fysiske kurs, med ansikt-til-ansikt-diskusjoner som etterfølger kursene.
AbstractThis thesis explores the experiences of users with the physical and digital services of the library at VID Specialized University in Oslo, focusing on factors that influence use, challenges related to library reluctance and uncertainty, and attributes that make the library a valuable resource. Data were collected through one focus group interview with seven participants, and five individual interviews, encompassing a total of 12 interviewees (n=12). The data were analysed using reflexive thematic analysis as described by Braun og Clarke (2006, 2022d), with support from NVivo in the coding process.The findings highlight the importance of the library's accessible resources and the librarians' support. At the same time, there is noted to be a need for better training in the use of classification systems and digital tools. This includes search techniques in databases and the use of services like Oria, as well as reference management tools such as EndNote and Zotero. The study also indicates a desire for more interactive physical courses, with face-to-face discussions following the courses.