Fanga i en innholdsstrøm?: En kvalitativ studie av publikumsopplevelser på TikTok
Description
Full text not available
Abstract
TikTok har blitt grundig forsket på med henblikk på et bredt spekter av temaer og formål, inkludert informasjon, personlig underholdning, kreativt samarbeid og selviakttakelse. Likevel, har lite forskning fokusert på plattformens rolle i unges hverdagsliv og de meningsfulle måtene de bruker den til offentlig tilknytning på.
Denne masteroppgaven utforsker norske ungdommers erfaringer med TikTok fra et brukerperspektiv. Den undersøker hvordan plattformen skaper mening i deres dagligliv og hvilken betydning den har for deres hverdagslige aktiviteter. Gjennom det teoretiske konseptet «opplevd verdi», retter oppgaven søkelyset mot hvordan og hvorfor TikTok er viktig for unge mennesker.
I stedet for å være opptatt av hvorvidt TikTok påvirker ungdommer i positiv eller negativ retning, tar denne masteroppgaven sikte på å gi en mer nyansert forståelse av hvordan plattformen former sosiale interaksjoner, både på og utenfor dens grenser, og dermed gjør scrolling til meningsfulle «delingspraksiser».
Et sentralt premiss i denne masteroppgaven er at medie- og kulturbruk må forstås som integrerte deler av helhetlige livsstiler. Selv om oppgaven konsentrer seg om TikTok, som et enkeltstående medium, anlegger den et kryssmedialt perspektiv og understreker viktigheten av å plassere TikTok-bruk inn i en hverdagskontekst. Denne vinklingen anerkjenner ikke bare plattformen som en underholdningskanal, men også som et viktig verktøy for samfunnsorientering.