Ledelse og sluttintensjon i norsk helsevesen: en analyse av hjemmetjenesten i Oslo kommune
Abstract
Tittel: Hvilken betydning har ledelsesstiler fått for sluttintensjonen hos ansatte i Oslo kommunes hjemmebaserte tjenester, etter innføringen av tillitsbasert styring og ledelse i 2017?
Bakgrunn for studien: Turnover i de kommunale helse- og omsorgstjenestene i Norge var samlet sett på nesten 25 prosent fra året 2020 til 2021. Sammenlignet med andre organisasjoner er dette tallet høyt. Turnover fører til mange faktiske kostnader for organisasjonen, og det kan også gå på bekostning av resterende arbeidsstokk i form av redusert kapasitet og arbeidsmiljøutfordringer.
Hensikt: Hensikten er å undersøke om forskjellige ledelsesstiler/ledelsespraksiser kan være med på å redusere turnover og sluttintensjon hos ansatte. Sluttintensjon er tanker og ønsker om å slutte i jobben, og kommer før turnover. Hensikten er derfor å måle sluttintensjonen i forhold til ansattes tillitsforhold til sine ledere, ansattes opplevd selvbestemmelse, og ansattes opplevelse av ledelsesstilene transaksjonsledelse og transformasjonsledelse.
Metode: Denne studien er en kvantitativ undersøkelse og tverrsnittsundersøkelse bestående av spørreskjema sendt ut til alle ansatte i Oslo kommunes hjemmebaserte tjenester. Analysen av dette tallmaterialet er gjort ved hjelp av univariat analyse, bivariat analyse og multivariat analyse. Sammenhenger mellom tillit, selvbestemmelse, ledelsesstiler og sluttintensjon er gjort i en regresjonsanalyse.
Resultater: Medarbeidernes vertikale tillit til nærmeste leder, medarbeidernes opplevde selvbestemmelse og medarbeidernes opplevelse av leders bruk av transaksjonsledelse og transformasjonsledelse virker alle inn på medarbeidernes sluttintensjon. Respondentenes opplevelse av vertikal tillit til nærmeste leder lar seg ikke generalisere til hele populasjonen, men de andre faktorene gir signifikante funn som lar seg generalisere. Imidlertid viser litteratur og annen forskning at tillitsforholdet mellom medarbeider og leder har noe å si for den ansattes sluttintensjon.
Konklusjon: Det er viktig for ledere i Oslo kommunes hjemmebaserte tjenester å sette temaene vertikal tillit, opplevd selvbestemmelse og transaksjonsledelse og transformasjonsledelse for å søke redusere medarbeidernes sluttintensjon. Dette funnet vil også gjelde for andre organisasjoner.
Nøkkelord: Sluttintensjon, vertikal tillit, transaksjonsledelse og transformasjonsledelse.