KI i UH-bibliotek: En kvalitativ studie av bibliotekarers tanker og holdninger til kunstig intelligens
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilke holdninger bibliotekarer har til kunstig intelligens, og hvilke utfordringer og muligheter de ser i forhold til bruken av KI-verktøy i UH-bibliotek. I tillegg undersøker oppgaven hvilken oppfatning bibliotekarer har til deres arbeidsoppgaver og rolle når det gjelder innføringen av KI i UH-bibliotek, hvordan biblioteket og bibliotekarene håndterer at studenter bruker KI-verktøy som f.eks. ChatGPT, og hvordan UH-bibliotek tilrettelegger bruken av, og læring om KI-verktøy til sine brukere og ansatte. 10 informanter som jobbet i UH-bibliotek ble intervjuet, og metoden for dataanalyse var en tematisk analyse. Funnene viser at det generelt sett er positive holdninger til KI, men at det er bekymringer knyttet til studenters bruk av KI-verktøy, og da spesifikt med tanke på studentenes læring. Utfordringene som blir pekt på er blant annet knyttet til uklare regler for bruk av KI-verktøy, og muligheter som blir nevnt er blant annet effektivisering av arbeidsoppgaver og hjelpemiddel for studenter. Informantene anser å ha rolle om å lære bort kildekritikk og informasjonskompetanse somviktig. For å tilrettelegge læring om KI-verktøy til studenter blir det lagt inn i undervisning om kildebruk, og for noen er det egne kurs. For ansatte på biblioteket kan de delta på interne kurs eller kurs utenfra, men funnene viser at ikke alle trenger å være ekspert på KI, og at det varierer utifra hvilke arbeidsoppgaver man har.