Studentaktive læringsformer i norske universitets- og høgskolebibliotek: en kartlegging av bruk og erfaringer
Abstract
Denne oppgaven undersøker bruken av studentaktive læringsformer ved universitets- og høgskolebibliotek i Norge. Data ble samlet inn gjennom spørreskjema hvor jeg fikk 26 svar, samt fem intervju for å kunne svare på problemstillingen: Hvilke studentaktive læringsformer benyttes ved norske UH-bibliotek, og hvilke faktorer har påvirket undervisernes valg og bruk av studentaktive læringsformer?
Resultatene viser at undervisere ofte bruker studentaktive læringsformer ved norske UH-bibliotek, i alle typer undervisninger. Faktorer som har påvirket denne bruke er blant annet forventninger til å benytte det ved sine arbeidsplasser, samt at forskning støtter opp om effektivitet i undervisninger når studentene aktiviseres. Den største årsaken til å benytte aktive læringsformer har vært undervisernes egen erfaring med undervisning som over tid har ført til en naturlig overgang til studentaktive læringsformer, fra tradisjonell undervisning. Andre funn viste at implementering ofte er selvinitiert, og har startet i det små igjennom prøving og feiling.