Sosial validitet av PAX Good Behavior Game blant elever i barneskolen
Abstract
Denne studien undersøker sosial validitet av klasseromsintervensjonen PAX Good Behavior Game (PAX GBG) blant elever over et skoleår. Alle elevene erfarte skolehverdagen før implementeringen og fem klasser fra 1-4. trinn deltok. Tiltakets akseptabilitet ble målt via spørreundersøkelser og gruppeintervjuer av elevene. GBG er et regelbasert spill som fremmer arbeidsro og selvdisiplin. Spillet utføres gruppevis i en bestemt tidsperiode og belønner elevgruppene som følger reglene. En videreutvikling er PAX GBG som inkluderer ni verktøy basert på evidensbaserte praksiser i tillegg til GBG. Et eksempel på et verktøy er PAX Stemmer som gir klare rammer for tillatt stemmebruk i klasserommet. Resultatetene viser at flesteparten av elevene har akseptabilitet for PAX GBG. På spørsmålet om hva elevene synes om PAX GBG gir 3 av 4 av elevene på 1. og 2. trinn den høyeste skåren. På 4. trinn gir 3 av 5 den høyeste skåren på spørsmål om de kan tenke seg å fortsette med PAX GBG. Videre er det mer arbeidsro, generelt positivitet rundt de fleste verktøyene, og elevene mottar flere positive tilbakemeldinger fra læreren. Denne studien kan derfor ha bidratt til kunnskap om den sosiale validiteten av PAX GBG sett fra elevperspektivet.
Nøkkelord: Sosial validitet, anvendt atferdsanalyse, PAX GBG, Good Behavior Game, klasseledelse