Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Aurora
dc.contributor.authorRogstad, Jon
dc.date.accessioned2025-01-29T11:47:12Z
dc.date.available2025-01-29T11:47:12Z
dc.date.created2024-05-09T07:47:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationNorsk sosiologisk tidsskrift. 2024, 8 (2-3), 38-52.en_US
dc.identifier.issn2535-2512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3175084
dc.description.abstractTemaet for denne artikkelen er kvaliteten på skole–hjem-samarbeidet og betydningen denne relasjonen har for arbeidet med inkluderende skolemiljø og forståelse av bekymringsfullt fravær. Dataene er basert på kvalitative intervjuer på to skoler som har jobbet aktivt med inkluderende skolemiljø, og vi stiller spørsmål om hvordan skoleansatte opplever samarbeidet med foreldre med ulik klassebakgrunn. Med utgangspunkt i Bourdieu-inspirerte studier undersøker vi betydningen av at ansatte i skolen i dominerende grad er bærere av middelklasseverdier, og at kulturell likhet kan gi foreldre i middelklassen privilegier i samarbeidet mellom skole og hjem. Artikkelen er et bidrag til en bedre forståelse av hvor universelt enhetsskolen fungerer i praksis. Analysene tilsier at det er utfordrende for skolen å inkludere hele foreldregruppen, og at noen foreldre er lettere å samarbeide med i saker der et best mulig tiltak for det enkelte barn fordrer samarbeid mellom begge partene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Skolevegring tilhører ikke skolen alene». Betydningen av skole-hjem samarbeidet i tilretteleggingen for et inkluderende skolemiljøen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/nost.8.2-3.4
dc.identifier.cristin2267336
dc.source.journalNorsk sosiologisk tidsskriften_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.issue2-3en_US
dc.source.pagenumber38-52en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 283408en_US
dc.relation.projectUtdanningsdirektoratet: Utdanningsdirektorateten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal