Fellesskapende didaktikk i matematikk i begynneropplæringen
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien er å utforske hvordan matematikklærere i begynneropplæringen arbeider med å etablere sosiomatematiske normer. Dette ser jeg i lys av fellesskapende didaktikk som baserer seg på å kombinere sosial læring gjennom faglig læring. Det er altså to gjensidige prosesser, som skal utvikles i tråd med hverandre (Hansen, 2014).
Tema for oppgaven er fellesskapende didaktikk i matematikken i begynneropplæringen, og sosiomatematiske normer. Masteroppgaven tar utgangspunkt i en casestudie med en kvalitativ metode, gjennom både intervju og observasjon av to matematikklærere i begynneropplæringen. Formålet med oppgaven er å svare på problemstillingen:Hvordan kan lærere implementere fellesskapende didaktiske grep for å etablere sosiomatematiske normer i begynneropplæringen i matematikk?For å utforske dette avgrenser jeg det til fire fellesskapende didaktiske grepene :1) Utforskende og åpen, 2) navn på- og kunnskap om strategier, 3) Aktiviteter med utgangspunkt i elevenes forståelse, og 4) mestringstro, som kan implementeres gjennom problemløsning og matematisk argumentasjon i begynneropplæringen for å etablere sosiomatematiske normer.
Den teoretiske rammen for oppgaven bygger på et sosiokulturelt læringssyn, som baserer læring på en sosial prosess der kunnskap utvikles i et sosialt samspill. I lys av dette redegjør jeg for: fellesskapende didaktikk, aktive deltakere, matematisk argumentasjon, problemløsning, sosiomatematiske normer, og tidligere forskning knyttet til bruken av læringsgrupper, matematisk samtale og helklassesamtalen.
Funnene fra både observasjonene og intervjuene tyder på at lærerne har en ensidig forståelse om at fellesskapende didaktikk handler om at sosial- og faglig læring er to gjensidige prosesser. Videre tyder funnene at det å presentere et problem i seg selv, ikke nødvendigvis gjør det til en problemløsningsoppgave som kan etablere sosiomatematiske normer. Dette avhenger i stor grad av hvordan læreren formulerer spørsmålene, og hvilken kontekst spørsmålene fremmes i.
Nøkkelord: Begynneropplæring – Matematikk - Fellesskapende didaktikk – Sosiomatematiske normer – Aktive deltakere -