BARN I MIDTEN: Tverrfaglig samarbeid om mobbing på skolen.
Abstract
Dagens helseutfordringer i skolehelsetjenesten er omfattende og komplekse. Det fremmer behov for at det utforskes helsesykepleierens erfaringer med tverrfaglig samarbeid om mobbing på skolen. Helsesykepleierens rolle er mangfoldig. Helsesykepleier er ressurs i helsefremmende arbeid, og skal bidra til å styrke barnas oppvekstmiljø. Faktorer som påvirker det tverrfaglige samarbeid om mobbing på skolen er sentrale aspekter i denne studien, da det viser seg å være avgjørende for at eleven skal få nødvendig hjelp. Empirien består av fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer med 13 helsesykepleiere fra 3 barneskoler i 2 ulike kommuner i Norge. I denne studien diskuteres det eventuelle utfordringer i tverrfaglige samarbeidet om mobbing, og hva som kjennetegner disse utfordringene. Ulike aspekter ved tverrfaglig samarbeid ble belyst. Analysen viser at det er behov for tydelig rolleavklaring og ansvar. En felles forståelse av de ulike rollene kan gjøre samarbeidet mer målrettet, til beste for elevene.