Foreldres opplevelser ved innledning av anestesi til barn. Hvordan opplever foreldre å være til stede under innledning av anestesi til sitt barn?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3174381Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn: Innledning av anestesi til barn påvirker foreldre på ulik måte. Vi ønsket å undersøke hvordan foreldre opplevde denne potensielt stressende og krevende situasjonen.Hensikt: Å bevisstgjøre anestesipersonell om foreldres opplevelse av å delta på innledning av anestesi til sitt barn. På denne måten kan anestesipersonell forhåpentligvis bidra til å tilrettelegge for gode opplevelser for foreldre. Metode: Prosjektet er kvalitativt, med semistrukturerte intervjuer av fem informanter. Systematisk tekstkondensering er brukt til analyse av innhentet materiale.Resultat: Gode forberedelser og tidligere erfaringer påvirker foreldres opplevelse positivt. Foreldrene understreker at trygge og rolige helsepersonell bidrar til å skape tillitt. Gjenkjennbare lokaler og tidligere kjennskap til helsevesenet bidro positivt for følelse av trygghet og tillitt. Kort, konkret og gjentakende informasjon er viktig for opplevelsen av å føle seg forberedt, samtidig som preoperativ samtale og informasjonsfilm er viktig. Foreldrene opplevde det positivt at personale brukte lek, og tilpasset seg barnet. Lite tilrettelagte omgivelser for ventetid og preoperativ samtale skapte opplevelse av uro, som påvirket negativt på totalopplevelsen.Konklusjon: Kort og gjentagende informasjon bør prioriteres, da dette løftes frem som spesielt viktig i våre funn. Det vil være vanskelig å sammenfatte og standardisere informasjon som rommer alles behov. Ved å tilrettelegge bedre for preoperativ samtale, kan en skape rom for at foreldre får stille de spørsmålene de eventuelt har. Anestesipersonellet bør fortsette å bruke lek og avledning på operasjonsstuen, da mye av opplevelsen til foreldrene ligger i hvordan de observerer barnet og omgivelsene vi skaper i en krevende situasjon.Nøkkelord: Foreldres opplevelser, Generell anestesi til barn, Kvalitativ metode