Show simple item record

dc.contributor.authorBjørkvold, Tuva
dc.contributor.authorKarlsen, Kristine Høeg
dc.contributor.authorKrallinger, Kjersti Bartnæs
dc.date.accessioned2025-01-24T08:48:13Z
dc.date.available2025-01-24T08:48:13Z
dc.date.created2024-02-14T21:08:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2024, 18 (1), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3174165
dc.description.abstractFaglig integrering og fagovergripende perspektiver blir i økende grad framhevet i internasjonale og nasjonale styringsdokumenter, samt i forskning. Ulike begreper brukes, som flerfaglig, tverrfaglig og fagovergripende, men hva som ligger i disse begrepene framstår som uklart. I denne studien analyserer vi hvordan lærerstudenter argumenterer for faglig integrering. Vi har følgende problemstilling: Hvilke strukturer kan identifiseres gjennom analyse av lærerstudenters argumentasjon for og gjennom faglig integrering på muntlig eksamen? Datamaterialet består av lærerstudenters muntlige eksamen på Master i begynneropplæringen i emnet fagovergripende perspektiver. Presentasjon, samt påfølgende eksaminasjon, sensorers drøfting og vurdering gitt til studenten, er videofilmet. Vi har gjennomført en argumentasjonsanalyse av studentpresentasjonene. Analysene identifiserer et grunnleggende skille mellom flerfaglig og tverrfaglig argumentasjon på den ene siden, og fagovergripende på den andre. Mens flerfaglighet og tverrfaglighet tar utgangspunkt i et perspektiv og argumenterer for dette, starter en fagovergripende argumentasjon med et overordnet syn som deretter fører fram til et perspektiv. Videre finner vi at eksamenskarakteren som blir satt, er uavhengig av formen for fagintegrerende argumentasjon studentene velger. Studiens formål er å bidra med økt innsikt i ulike argumentasjonsstrukturer og kan dermed gi økt klarhet rundt begrepene flerfaglig, tverrfaglig og fagovergripende. Dette kan heve bevisstheten rundt hvordan man argumenterer for didaktiske valg basert på et bestemt standpunkt, en problemstilling eller et læringssyn. Dette kan bidra til en dypere forståelse av måter faglig integrering kan fremmes på tvers av ulike fag og disipliner.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFlerfaglig, tverrfaglig eller fagovergripende - En studie av lærerstudenters argumentasjon på muntlig eksamen i begynneropplæringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.5617/adno.9901
dc.identifier.cristin2246156
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.volume18en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber25en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal