Show simple item record

dc.contributor.authorJohannesen, Hedvig
dc.contributor.authorMøller, Ellen
dc.contributor.authorVagle, Inger
dc.date.accessioned2025-01-24T07:01:39Z
dc.date.available2025-01-24T07:01:39Z
dc.date.created2025-01-23T17:31:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn0809-6341
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3174133
dc.description.abstractArtikkelen handler om betydningen og funksjonen til nettverk for kvinner som kjønnsminoritet i tekniske yrkesfag. Med utgangspunkt i kvalitative data har vi undersøkt kvinnenes erfaringer med kvinnenettverk. Konteksten for studien er det særdeles kjønnsdelte yrkesfaglige arbeidslivet, hvor informantenes yrker har meget lav kvinneandel: 1 % i byggfag og 3 % i bil- og elektrofag. Funnene viser at nettverkenes betydning handler om empowerment, arbeiderkollektiv, identifikasjon med likesinnede og å være rollemodeller som kjønnsminoritet. Nettverkene framstår som felleskap med likesinnede for deling og bearbeiding av erfaringer fra arbeidslivet. Resultatene viser imidlertid at kvinnenettverkene ikke er en beskyttelse mot trakassering. Vesentlig i analysen er Kanters (1977) teori om tokenisme og fordelaktigheten i et mer mangfoldig arbeidsliv og Yoders (1991) kritikk av utilstrekkeligheten i å telle antall kvinner. Lysgaards ([1961] 2001) arbeiderkollektiv med de underordnedes styrke i nettverk, som likevel ikke blir sterke nok, plasserer analysen i en norsk tradisjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKvinnenettverken_US
dc.subjectKvinnenettverken_US
dc.subjectEmpowermenten_US
dc.subjectEmpowermenten_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.subjectVocational courseen_US
dc.title«Man føler seg ikke alene, man kan føle tilhørighet»: Betydningen av nettverk for kvinner i tekniske yrkesfag som empowerment, arbeiderkollektiv og fellesskapen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/tfk.48.4.4
dc.identifier.cristin2347829
dc.source.journalTidsskrift for kjønnsforskningen_US
dc.subject.nsiVDP::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subject.nsiVDP::General education: 281en_US
dc.subject.nsiVDP::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subject.nsiVDP::General education: 281en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal