dc.contributor.author | Johannesen, Hedvig | |
dc.contributor.author | Møller, Ellen | |
dc.contributor.author | Vagle, Inger | |
dc.date.accessioned | 2025-01-24T07:01:39Z | |
dc.date.available | 2025-01-24T07:01:39Z | |
dc.date.created | 2025-01-23T17:31:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.issn | 0809-6341 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3174133 | |
dc.description.abstract | Artikkelen handler om betydningen og funksjonen til nettverk for kvinner som kjønnsminoritet i tekniske yrkesfag. Med utgangspunkt i kvalitative data har vi undersøkt kvinnenes erfaringer med kvinnenettverk. Konteksten for studien er det særdeles kjønnsdelte yrkesfaglige arbeidslivet, hvor informantenes yrker har meget lav kvinneandel: 1 % i byggfag og 3 % i bil- og elektrofag. Funnene viser at nettverkenes betydning handler om empowerment, arbeiderkollektiv, identifikasjon med likesinnede og å være rollemodeller som kjønnsminoritet. Nettverkene framstår som felleskap med likesinnede for deling og bearbeiding av erfaringer fra arbeidslivet. Resultatene viser imidlertid at kvinnenettverkene ikke er en beskyttelse mot trakassering. Vesentlig i analysen er Kanters (1977) teori om tokenisme og fordelaktigheten i et mer mangfoldig arbeidsliv og Yoders (1991) kritikk av utilstrekkeligheten i å telle antall kvinner. Lysgaards ([1961] 2001) arbeiderkollektiv med de underordnedes styrke i nettverk, som likevel ikke blir sterke nok, plasserer analysen i en norsk tradisjon. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kvinnenettverk | en_US |
dc.subject | Kvinnenettverk | en_US |
dc.subject | Empowerment | en_US |
dc.subject | Empowerment | en_US |
dc.subject | Yrkesfag | en_US |
dc.subject | Vocational course | en_US |
dc.title | «Man føler seg ikke alene, man kan føle tilhørighet»: Betydningen av nettverk for kvinner i tekniske yrkesfag som empowerment, arbeiderkollektiv og fellesskap | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/tfk.48.4.4 | |
dc.identifier.cristin | 2347829 | |
dc.source.journal | Tidsskrift for kjønnsforskning | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::General education: 281 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::General education: 281 | en_US |