Utdanningsrevolusjonen, for hvem? Å vokse opp med funksjonsnedsettelse og kronisk sykdom i det norske utdanningssystemet
Report
Published version

View/ Open
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- NOVA notat [108]
Abstract
Studien undersøker utdanning blant barn med funksjonsnedsettelser, kroniske sykdommer og ADHD. Den viser store forskjeller i fullføring av videregående og høyere utdanning sammenlignet med kontrollgrupper, særlig for barn med Downs syndrom, sansetap og fysiske funksjonsnedsettelser. Lavinntekt i ulike deler av oppveksten forverrer situasjonen. Forskjellene vedvarer over tid.
ADHD-barna opplever ofte tilleggsvansker, lav skoletrivsel, lave forventninger til skoleprestasjoner og mangelfull pedagogisk oppfølging. Problemene forsterkes når mye av undervisningen foregår utenfor ordinær klasseromsundervisning på nærskolen.
Notatet bygger på data fra registre fra blant annet Nav, tilrettelagt av Statistisk sentralbyrå. Data om barn med ADHD er hentet fra en spørreundersøkelse blant foreldre.
Publikasjonen presenterer resultater fra to prosjekter finansiert av Norges forskningsråd. Den første delen er hentet fra prosjektet «The Politics of Disability Identity (Poldis)», ledet av Jan Grue ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo. Publikasjonens andre del er hentet fra prosjektet «Tilgang til og bruk av stønader og tjenester (Uptake)», ledet av Janikke Solstad Vedeler ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet.