Når algoritmene styrer nyhetsstrømmen: En kvalitativ studie om unge voksnes opplevelser og holdninger av personalisert nyhetsinnhold på sosiale medier
Abstract
Personalisering av innhold på sosiale medier er kommet for å bli. Endringer i teknologi og medievaner har gjort at flere unge får nyheter gjennom sosiale medier. Medievaner og algoritmer er i samspill med hverandre og påvirker nyhetseksponering på sosiale medier. Dette gjør at vi sitter igjen med to valg: akseptere anbefalingene som de er eller handle strategisk for å tilpasse innholdet.
Denne masteroppgaven undersøker hvordan tolv unge voksne opplever å bli eksponert for personalisert nyhetsinnhold på sosiale medier. For å besvare problemstillingen tar studien sikte på å undersøke to forskningsspørsmål. FS1 tar for seg hvilke holdninger som eksiterer blant unge voksne. FS2 ser på hvordan unge voksne tar aktivt grep for å tilpasse nyhetseksponeringen. Studien er basert på et teoretisk grunnlag som hovedsakelig fokuserer på brukernes medievaner.
For å besvare problemstillingen ble det gjennomført tolv kvalitative semi-strukturerte intervjuer med unge voksne i alderen 18 til 24 år. Hovedfunnene viste at personalisering var et ambivalent emne: nytte og tilfredshet verdsettes, men skepsis og bekymringer har satt sine spor. Studien har avdekket at det eksisterer et bredt utvalg av komplekse holdninger blant unge voksne, men at de ikke alltid handler i tråd med egne holdninger.