KI-generert vs. menneskelig markedsføring: Unge voksnes opplevelse – bias mot kunstig intelligens?
Abstract
Den nye æraen med kunstig intelligens kommer med utallige muligheter, men også utfordringer. Markedsføringsbransjen står midt i et paradigmeskifte hvor tekst og bilde produsert av KI blir mer og mer aktuelt. Unge voksne er predisponert til å akseptere kunstig intelligens, men de blir også ansett som en av de mest utfordrende å påvirke gjennom markedsføring. Viktigheten av å forstå hvordan denne aldersgruppen opplever KI i markedsføring og hvordan vi skal navigere oss frem i dette teknologiske landskapet er dermed svært aktuelt.
Denne masteroppgaven undersøker hvordan unge voksne opplever markedsføringsinnhold generert av KI sammenlignet med innhold generert av menneskelige innholdsprodusenter. For å utforske problemstillingen er det tatt utgangspunkt i markedsføringsinnhold utviklet for et produkt og to kampanjemål. Innholdene ble generert under ulike produksjonsprosesser; menneskelige innholdsprodusenter og KI. Videre ble det gjennomført to fokusgruppeintervjuer hvor informantene delte sine tanker, reaksjoner og vurderinger av innholdene. Intervjuene var delt inn i to økter, hvor det var ulik kjennskap til avsender av innholdet. Her tar studien sikte på å besvare tre forskningsspørsmål (F1-F3), som ble stilt i begge øktene for å få et sammenligningsgrunnlag. I økt 1 tar F1 og F2 for seg den «objektive» opplevelsen av innholdet, hvor informantene ikke hadde informasjon om avsenders identitet. I økt 2 undersøker F1-F2 i hvilken grad informasjon om avsender hadde en innvirkning på utvalgets opplevelse av innholdet. Dette bidro til å besvare F3; finnes det et bias mot kunstig intelligens i markedsføring – hvorfor? På denne måten fikk studien innsikt i utvalgets perspektiv og hvilke holdninger som hadde en innvirkning på opplevelsen.
Hovedfunnene viser at markedsføringsinnhold generert av KI opplevdes som mer overbevisende og av høyere kvalitet i uvitende tilstand. Dette peker på at KI kan produsere konkurransedyktig innhold som resonnerer med unge voksne. Imidlertid viser studien at menneskelige innholdsprodusenter er mer effektive i å formilde sosiale budskap. Noe som tyder på at KI mangler evnen til å balansere kreativitet med strategisk relevans. Funnene viser også en skepsis til KI og dets evne til å etterligne menneskelig kreativitet. Holdningen baserer seg på en kombinasjon av bekymringer for etiske og sosiale implikasjoner ved teknologien. Likevel anerkjenner utvalget potensialet som ligger i KI, noe som antyder en gradvis økning i aksept for den kreative KI i fremtiden.