Fra intervju til innsikt: En utforskning av spisskompetansens rolle i nisjepodkast
Abstract
Denne praktisk-teoretiske masteroppgaven består av fire podkastepisoder på rundt 30 minutter hver, som på ulike måter handler om kunstig intelligens i mediebransjen i Norge. I den tilhørende erfaringsbaserte refleksjonsoppgaven har jeg sett spesielt på viktigheten av spisskompetanse i en nisjeformidling via podkast. Jeg har brukt meg selv som “måleinstrument”, med støtte fra litteraturen og fire kvalitative dybdeintervjuer. Dybdekunnskap og personlig erfaring hos podkastverten viste seg å være viktig for å relatere til temaene i podkasten, og for å skape en god dialog. Kunnskapen kan trolig formidles mer troverdig hvis man har en tittel, en spesiell formalisert kompetanse eller en posisjon i et miljø å lene seg på. Å lage podkast er ressurskrevende, og det er vanskelig å skape kvalitetsinnhold over tid når man jobber alene med et prosjekt som krever mye research. En god støttestruktur, et nettverk og en posisjon å snakke ut ifra viste seg derfor å være mer vesentlig enn selve kompetansen som podkastverten sitter på.