Show simple item record

dc.contributor.advisorAlnæs, Jørgen
dc.contributor.authorChristensen, Maria Myhre
dc.date.accessioned2025-01-23T08:41:38Z
dc.date.available2025-01-23T08:41:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3173949
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan NRKs dokumentarprogram Brennpunkt har endret seg fra 2000-2004 til 2018-2022, og hvilke innvirkninger dette har på virkelighetsrepresentasjonen i programmene. Gjennom en kombinasjon av kvantitativ innholdsanalyse og kvalitativ tekstanalyse vurderes overgangen fra fjernsynsdokumentar til streamingdokumentar. I den første perioden (2000-2004) produserer Brennpunkt tradisjonelle fjernsynsdokumentarer, der objektivitet og nøytralitet står sentralt. I den andre perioden (2018-2022) ser man en tilpasning til streamingplattformer, da programmene tilrettelegger for mer engasjement og dyptgående fortellinger og strukturelt tilpasses moderne seervaner. Analyser av to spesifikke programmer fra de to periodene illustrerer hvordan filmtekniske teknikker og den journalistiske tilnærmingen har utviklet seg for å møte seere som har uendelige valgmuligheter. Virkelighetsrepresentasjonen engasjerer gjennom personorientering, en tydeligere agenda og synspunkt på tematikken som presenteres, samtidig som den beveger seg vekk fra et tradisjonelt objektivitetsideal. Resultatene indikerer at Brennpunkt har gjennomgått en transformasjon fra den tradisjonelle fjernsynsdokumentaren, mot det som heller kan omtales som en streamingdokumentar.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.titleFra fjernsynsdokumentar til streamingdokumentar. En undersøkelse av Brennpunkt i 2000-2004 og 2018-2022.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record