Fellesskapende didaktikk i klasser med hørselshemmede elever
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Tittel Fellesskapende didaktikk i klasser med hørselshemmede elever. En kvalitativ innholdsanalyse av didaktiske praksiser og hvordan de kan anvendes.
ProblemstillingHvilke didaktiske praksiser fremheves i eksisterende forskning om inkludering av hørselshemmede elever i ordinær skole, og hvordan kan disse praksisene anvendes innenfor en fellesskapende didaktisk tilnærming?
Formål og bakgrunnNedleggelsen av alle døveskolene i Norge har ført til at flertallet av hørselshemmede elever nå går på ordinære skoler. Disse elevene utgjør en svært heterogen gruppe som ofte møter større utfordringer enn sine hørende jevnaldrende (NOU 2023:20, s. 165). For bedre å forstå hvorfor mange hørselshemmede elever opplever isolasjon og svake jevnaldrenderelasjoner på skolen, er det nødvendig med ressurser og kunnskap om didaktiske praksiser som fremmer en inkluderende opplæring for alle elever.
Metode og materialeMasteroppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse som følger en forenklet versjon av Clearinghouse (2007) sin prosedyre for systematisk review i innsamlingen av datamaterialet. Søkene ble gjennomført i databasene ERIC, Web og Science, og Oria, samt Google Scholar. Inklusjonskriteriene krevde at studiene omhandlet hørselshemmede i ordinær skole. Relevansen ble vurdert ut fra studiens formål, det studerte utvalget, samt implikasjonene av funnene, og totalt ble 13 studier ansett som relevante. Disse studiene ble analysert og strukturert ut fra den didaktiske relasjonsmodellen.
Funn og konklusjonerDen kvalitative innholdsanalysen viser at didaktiske praksiser er avgjørende for inkludering av hørselshemmede elever. Manglende forståelse og kompetanse bidrar til et uttrykk av holdninger og praksiser som gjør det utfordrende for hørselshemmede elever å oppleve seg inkludert i det faglige og sosiale fellesskapet, og understreker behovet for kompetanseheving.