Utvikling av et undervisningsprogram om intrahospital transport av intensivpasienter – et kvalitetsforbedringsarbeid
Abstract
SammendragBakgrunn: Intrahospital transport av intensivpasienter er forbundet med høy risiko for uønskede hendelser. Dersom en uønsket hendelse oppstår, må intensivsykepleieren ha nødvendig kompetanse for å håndtere dette. Vi ønsket å utarbeide et undervisningsprogram for å bidra til kompetanseheving om temaet, med mål om å fremme kvalitet og pasientsikkerhet i helsehjelpen pasienten tilbys.
Metode: Masteroppgaven er et kvalitetsarbeid. Konsmo et al. (2015) sin modell for kvalitetsforbedring er benyttet som makromodell, og den didaktiske relasjonsmodellen er benyttet som mikromodell.
Resultater: Et kunnskapsbasert undervisningsprogram om intrahospital transport av intensivpasienter, som er pilottestet i avdelingen.
Konklusjon: Sykehusene plikter å tilrettelegge for systematisk og kontinuerlig kompetanseutvikling for å øke pasientsikkerheten (Meld. St. 7 (2019-2020)). Formålet med undervisningsprogrammet var å øke kompetansen til intensivsykepleiere om intrahospital transport av intensivpasienter og på denne måten øke pasientsikkerheten.