Det altruistiske straffespillet En studie av barns respons i strafferettssammenhenger
Abstract
Dette forskningsprosjektet tar for seg et altruistisk straffespill, med hensikten om å undersøke hvordan altruistiske atferden til barn blir påvirket av kulturelle konsekvenser. Som en del av prosjektet, ble det utført et eksperiment med elever på 4.trinn i alderen 9-10 år. Datainnsamlingen består av 12 par, som ble delt i to større grupper: gruppe 1 og gruppe 2. Hver gruppe gjennomgikk individuelle sekvenser av betingelser i et ABAB-reverseringsdesign. I betingelse A var gruppemyntene betinget av konsensus for å straffe ulik fordeling eller avstå fra å ha lik fordeling. Det vil si, at deltakerne skulle gi straff til karakterene i spillet dersom det var en skjevfordeling, og ikke-straff dersom det var en lik fordeling. I betingelse B skjedde det en forsterkning i form av gruppemynter da paret var enig om å straffe lik fordeling av mynter eller ikke straffe ved ulik fordeling. Gruppemyntene var konsensus, deltakerne kunne utøve straff i tilfeller der det var lik fordeling eller hvis deltakerne avstår fra å ha en ulik fordeling. Hovedfunnene i studien viser at det er en systematisk variasjon mellom betingelsene i det eksperimentelle designet. Det bekreftes også at altruistisk atferd kan opprettholdes gjennom sosiale normer og ved samarbeid. Altruistisk atferd er relevant for å redegjøre hvorfor individer velger å samarbeide med noen eller hjelpe andre, selv når det kan bli kostbart for en selv. De kulturelle konsekvensene g normene i samfunnet påvirker hvordan barn utøver straff.
Nøkkelord: Altruistisk straffespill, samarbeid, ABAB-reverseringsdesign