Redusering av bekreftelsestendensen ved ulike tilbakemeldinger
Abstract
SammendragFormålet med studien var å undersøke om man kan redusere bekreftelsestendensen gjennom ulike tilbakemeldinger, og om dette kunne generaliseres til en annen type oppgavesett. Det var 10 voksne deltakere som ble delt inn i to grupper, hvor de skulle løse ulike oppgaver med forskjellig rekkefølge. Oppgavene presentert i studien var seleksjonsoppgaver og tallrekke-test begge inspirert av Peter Wason. Gruppe 1 gjennomførte først seleksjonsoppgaver (ABADCAD), deretter tallrekke-test, så komprimerte seleksjonsoppgaver. Gruppe 2 gjennomførte tallrekke-test, deretter seleksjonsoppgaver (ACADBAD), så tallrekke-test. Treningsfasene i seleksjonsoppgavene blir gjennomført i forskjellig rekkefølge for gruppene, der B-fasen representerer tilbakemeldinger og C-fasen representerer utfyllende tilbakemeldinger. Studien blir gjennomført på nettbrett hvor responsmønster til deltakerne blir lagret. Eksperimentet er et «mixed design» med vekt på innen-deltaker-design. Resultater gjort i studien viser at begge gruppene viser en reduksjon i bekreftelsestendensen. Gruppe 2 gjennomfører eksperimentet med best resultater, der de startet tidligere med utfyllende tilbakemeldinger. Denne gruppen klarer generaliseringfasen også best i seleksjonsoppgavene og ved tallrekke-testen. Gjennom visuell analyse viser funnene i studien at treningfasene viser til svakere resultater, dette for generaliseringen generelt, men spesielt ved annen type oppgavesett Nøkkelord: Bekreftelsestendens, Four card problem, tilbakemeldinger, generalisering, atferdsanalyse