Kjerneprinsipper for samarbeid i grupper, Prosocial som metode
Abstract
Sammendrag
For denne studien har målet vært å finne ut om lærerteam kan benytte Prosocial metoden (Atkins et al., 2019), som verktøy for forbedre teamsamarbeidet, målt som skåre ved pre-og posttest på et spørreskjema som baserer seg seg på Ostroms Core Design Principles (CDP). Evalueringsskjema med fritekst svar om hvordan deltakerne har opplevd arbeidet med metoden har også blitt anvendt. Tiltaket som beskrives består av to workshops med varighet tilsvarende teammøter i skolen, á to timer. Resultatene fra spørreskjema viser svak økning på seks av ni målepunkter. På tross av korte workshops har lærerne rapportert at de har hatt god nytte av denne måten å samarbeide på.Verktøy fra Acceptance and Commitment Training, ACT, har blitt anvendt for å verdiforankre felles formål for teamsamarbeid. ACT-matrise har blitt benyttet for å sortere mellom indre og ytre atferd, for å visualisere om man beveger seg mot felles formål eller vekk ifra det. Denne visualiseringen har blitt omtalt som nyttig av både lærere og skoleledere under workshopøktene, og i skriftlige evalueringsskjema i etterkant.
Nøkkelord: Kjerneprinsipper for samarbeid i grupper, multilevel seleksjon, Prosocial-metode, ACT, verdibasert samarbeid, og felles formål.