Seksualitetsundervisning i lærebøker for samfunnsfag
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvor godt to ulike lærebøker dekker seksualitetsundervisningen på 7. trinn. Oppgaven analyserer kapitler fra Arena 7, utgitt av Aschehough, og Refleks 7, utgitt av Gyldendal. Studien undersøker i stor grad hvordan de ulike lærebøkene belyser tematikken i tråd med kompetansemål fra LK20. Datamaterialet er undersøkt gjennom kvalitativ innholdsanalyse, med fokus på UNESCO sine kategorier for seksualitetsundervisning og helhetlig seksualitetsundervisning. Undersøkelsen tar også for seg relevante fagbegreper fra kompetansemålet. Analysen er strukturert etter problemstillingen:
Hvordan dekkes kunnskapsløftets mål om seksualitetsundervisning i samfunnsfaglige lærebøker på 7. trinn?
Det didaktiske perspektivet står svært relevant ved en undersøkelse av lærebøker brukt i undervisning. I oppgaven belyses de didaktiske mulighetene gjennom to tilleggsspørsmål:
Q1 Er UNESCO sine kategorier for seksualitetsundervisning tilstrekkelig tilstede i lærebøkene?Q2 Hvilke didaktiske implikasjoner foreligger i lærebøkene?
Masteroppgavens funn viser at seksualitetsundervisningen dekkes godt i samfunnsfaglige lærebøker på 7. trinn. Begge lærebøker har en hovedvekt av kriminalitetstilnærmingen i sine kapitler, men har belyst dette på ulike måter. Samtidig konkluderes det med at UNESCO sine kategorier i stor grad er tilstrekkelig tilstede i lærebøkene. Det oppdages kun en mangelfull kategori i analysen. De didaktiske implikasjonene man ser i bøkene innebærer forståelsen av at læreboken skal brukes i sammenheng med andre ressurser. Lærebøkene fungerer som et rammeverk for undervisningen, med definisjoner og refleksjonsspørsmål rundt dette. Undervisningen vil fungere fint med utgangspunkt i bøkene, men vil styrkes ved kombinasjon av ressurser. I tillegg har bøkene et overordnet fokus på å ruste elevene til å bli gode deltakere i dagens samfunn.