«Damene trenger ikke tøffe seg, for mennene har lyst på de uansett» - En studie av museumsbasert undervisning om reproduksjon og kjønn i dyreverden
Abstract
I denne studien har jeg fulgt en femteklasse gjennom et guidet undervisningsopplegg som ble gjennomført ved Naturhistorisk museum. Undervisningsopplegget tok utgangspunkt i seksualitet i dyreriket, med tema som forskjeller mellom kjønn, kjønnsbytte, reproduksjon, partnervalg og seleksjon. Jeg ønsket å se etter verdien av konteksten ved å ha denne undervisningen på et naturhistorisk museum, og med en ekstern underviser i form av museumspedagog. Hensikten var å kunne forsvare elevers egne ønsker om økt museumsundervisning, skolens og lærerens ressursbruk og økt samarbeid mellom skole og museum. Jeg ville også se etter hvilken merverdi denne typen undervisning hadde i seg selv med en tilnærming til seksualitet som ikke går direkte på menneskene, men via dyreriket, for å finne en mulig løsning på noen av utfordringene ved gjennomføring av seksualitetsundervisning. Datainnsamlingen ble gjennomført i mars 2024, og ble samlet inn via observasjoner gjennom litt over en times omvisning, og i et skriftlig spørreskjema som ble gitt ut tilbake i klasserommet på skolen senere samme skoledag. Spørreskjemaet besto av åtte spørsmål om hvordan elevene opplevde undervisningen, samt en illustrasjonsoppgave, og skulle besvares individuelt og anonymt. Undervisningsopplegget ble utarbeidet av Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum (NHM), som også gjennomførte undervisningen ved observasjonen. Funn fra studien viser at elevene finner museumsundervisning verdifullt både i form av engasjement, motivasjon og interesse, og at det igjen forbedrer læringsopplevelsen. Noen funn pekte på manglende tilpasninger som for- og etterarbeid, praktiske arbeidsmetoder og sosiale interaksjoner. Implikasjoner for videre forskning er presentert i siste del av oppgaven.