Plunder! - et engasjerende brettspill om Engelsk grammatik for 5. til 7. elever basert på Language Awarness
Description
Full text not available
Abstract
SammendragDenne entreprenørielle masteroppgaven presenterer og beskriver utviklingen av Plunder! – et pirat-basert didaktisk produkt og brettspill lagd for å kunne formidle og utvikle engelsk grammatikk kunnskap basert på kompetansemål fra LK20. Brettspillet ble testet ut i og er ment for 5. – 7. klasse på barneskole nivået. Brettspillet er utviklet som en læringsressurs ment til bruk for lærere som ønsker å arbeide med engelsk grammatikk men som kanskje sliter med elever som enten syns det er kjedelig eller uninteressant i en skoleverden hvor eksplisitt grammatikk læring blir mer og mer sjeldnere. Plunder! tilbyr et alternativ. Elevene skal bli engasjerte i grammatikk læring ved å bare jobbe og leke med selve brettspillet. Spørsmålene er på spill kort som blir trukket ofte i løpet av spillet, hvor kun de som besvarer riktig får mulighet til å plukke opp gullmynter for å vinne spillet. Brettspillet belønner gjenkjenning av mønstre, læring av å ta feil og de som kan best utnytte tidligere grammatikk kunnskaper. Brettspillet ble testet blant 33 elever spredt utover 6. og 7. trinn i to sykluser av testing og re-design ved bruk av design-basert forskning som metodologi med data samlet inn fra observasjoner, spørreskjemaer og lærer intervjuer.Nøkkelord: Brettspill, engelsk grammatikk, language awareness, motivasjonsteori, design-basert forskning, observasjon, spørreskjema, intervju.