Anestesisykepleieres erfaringer med debriefing etter deltakelse i uønskede hendelser: En kvalitativ studie som ser nærmere på erfaringer med debriefing for å håndtere negative følger i etterkant av uønskede pasientrelaterte hendelser.
Abstract
SammendragBakgrunn: De fleste anestesisykepleiere vil oppleve uønskede pasientrelatertehendelser i løpet av yrkeskarrieren. Disse hendelsene kan lede til negative følger ogpåvirke anestesisykepleieres helse. Optimal støtte i etterkant er dermed essensielt.For å forebygge negative konsekvenser kan debriefing fungere som en metode for åbearbeide hendelsene, sikre støtte og fremme pasientsikkerhet.
Hensikt: Belyse erfaringer med debriefing etter uønskede pasienthendelser fra etanestesisykepleierperspektiv. Vi ønsket å få innsikt i eksisterende holdninger, behovog nytte relatert til dagens praksis av debriefing etter uønskede hendelser.
Problemstilling: Hvilke erfaringer har anestesisykepleiere med debriefing etterdeltakelse i uønskede pasientrelaterte hendelser?
Metode: Kvalitativ studie basert på semistrukturerte dybdeintervjuer av femanestesisykepleiere fra et lokalsykehus og et universitetssykehus i Norge.
Resultater: Vi fant at debriefing spilte en sentral rolle i bearbeiding av uønskedehendelser, læring og forbedring av praksis. Informantene uttrykte et behov fordebriefing, og flere pekte på simuleringstrening som et viktig verktøy for å integreredebriefing i klinisk praksis. Kollegastøtte ble identifisert som en av de viktigstefaktorene for å håndtere uønskede hendelser. Vi avdekket barrierer som hindrerprioritering eller gjennomføring av debriefing i praksis.
Konklusjon: Organisert og planlagt debriefing samt kollegastøtte ble fremhevet somviktige og nyttige verktøy for å bearbeide inntrykk og forbedre praksis etter uønskedehendelser. Ulike barrierer førte imidlertid til at disse tiltakene ikke alltid blegjennomført. Funnene peker på et behov for økt organisatorisk engasjement ogsystematisering av debriefing i klinisk praksis for å sikre at tiltakene faktisk blirgjennomført.
Nøkkelord: anestesisykepleier, debriefing, kriseintervensjon, uønskedepasienthendelser, kritiske hendelser