Continuous Positive Airway Pressure ved akutt respirasjonssvikt; et kunnskapsbasert undervisningsprogram for sykepleiere i akuttmottak
Abstract
SAMMENDRAG
Bakgrunn:Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) kan brukes som ventilasjonsstøtte for pasienter med akutt respirasjonssvikt. Akutt respirasjonssvikt kan forårsakes av akutt kardiogent lungeødem, som er en alvorlig og potensielt livstruende tilstand. CPAP bør igangsettes så raskt som mulig når det foreligger indikasjon, for å unngå ytterligere forverring. I sykehus brukes det ulike typer ventilatorer, avhengig av valg av behandlingsmetode. Flow-Safe II® er en type engangs-CPAP, som egner seg til bruk i akuttmottak. Sykepleiere som skal administrere CPAP bør tilbys undervisning og trening. Dette er viktig for å forebygge komplikasjoner og bedre pasientutfall.
Hensikt:Kvalitetsarbeid er en del av akuttsykepleierens funksjon og ansvarsområde. Hensikten med denne masteroppgaven er å utvikle et kunnskapsbasert undervisningsprogram om CPAP ved akutt respirasjonssvikt. Målet er å etablere kunnskaper og ferdigheter blant sykepleiere i akuttmottak til å kunne administrere behandlingen på en trygg og forsvarlig måte.
Metode:Det er gjennomført et kvalitetsforbedringsarbeid, basert på modell for kvalitetsforbedring. Kunnskapsgrunnlaget ble dannet i tråd med prinsippene for kunnskapsbasert praksis. Den didaktiske relasjonsmodellen ble benyttet i utformingen og evalueringen av undervisningsprogrammet.
Resultater:Resultatet av kvalitetsforbedringsarbeidet er et kunnskapsbasert undervisningsprogram. Undervisningsprogrammet ble testet over flere fagdager, med totalt 39 deltakere. Det ble brukt en spørreundersøkelse for evaluering. Innholdet ble justert, for å sikre at undervisningsprogrammet ble skreddersydd til målgruppen. Det ferdige produktet er klart til bruk.
Konklusjon:Undervisningsprogrammet kan bidra til å styrke kvaliteten på helsetjenesten i akuttmottak. Dette kan føre til økt pasientsikkerhet for pasienter med akutt respirasjonssvikt.
Nøkkelord: CPAP, akutt respirasjonssvikt, akutt kardiogent lungeødem, akuttsykepleier, sykepleier, kunnskapsbasert praksis, undervisningsprogram