Sirkulasjonssvikt og vasoaktive legemidler - et undervisningsprogram
Abstract
Bakgrunn: I et akuttmottak tar en stadig imot akutt og kritisk syke pasienter i medisinske eller kirurgiske team. Dette kan være pasienter med alvorlig sirkulasjonssvikt og sjokk. En av funksjon- og ansvarsområdene til en akuttsykepleier i et slikt team er administrering av vasoaktive legemidler. Legemiddelskade er den hyppigste pasientskaden en ser i Norge og en ser særlig feil ved administrering av legemidler. Det er derfor et behov for å utarbeide et undervisningsprogram.
Hensikt: Hensikten med undervisningsprogrammet er å øke kunnskapen blant sykepleiere i akuttmottak om administrering av vasoaktive legemidler til pasienter med sirkulasjonssvikt. Ved å øke kunnskapen blant målgruppen, ønsker kandidatene å øke tryggheten blant sykepleierne, reduserer risikoen for feil og dermed bedre pasientsikkerheten.
Problemstilling: Forslag til undervisningsprogram om akuttsykepleierens funksjon og ansvar ved administrering av vasoaktive legemidler til pasienter med sirkulasjonssvikt.
Metode: Denne masteroppgaven er et kvalitetsarbeid. Arbeidsprosessen er strukturert etter modell for kvalitetsforbedring, og den didaktiske relasjonsmodellen er tatt i bruk for å utarbeide et undervisningsprogram.
Resultat: Resultatet er et forslag til et undervisningsprogram ment til bruk i et akuttmottak. Undervisningsprogrammet er utarbeidet basert på systematisk innhentet forskningskunnskap og relevant sekundærlitteratur, samt noe erfaringsbasert kunnskap. Kandidatene har holdt en pilotundervisning for å prøve ut undervisningen, med gode tilbakemeldinger. Endringer gjøres i henhold til tilbakemeldingene.
Konklusjon: Et undervisningsprogram om administrering av vasoaktive legemidler til pasienter med sirkulasjonssvikt kan føre til økt kompetanse blant sykepleiere, dermed reduseres risikoen for feil. På denne måten fører arbeidet til økt kvalitet og pasientsikkerhet.
Nøkkelord: kvalitetsarbeid, pasientsikkerhet, vasoaktive legemidler, sirkulasjonssvikt, akuttmottak, undervisning, akuttsykepleie