To år med Åpenhetsloven. Rettighetshavernes forventninger, erfaringer og forslag til forbedringer – en sammenfatting
Abstract
Denne rapporten summerer resultater fra et prosjektoppdrag fra Barne- og familiedepartementet (BFD 2024) om åpenhetsloven. Rapporten gir en gjennomgang av hovedfunnene fra tre rapporter: en analyse av akademisk omtale av loven og dets tematikk (Borch, 2024), en analyse av lovens omtale i media (Kok, 2024) og en spørreundersøkelse om forbrukeres bruk av og kjennskap til loven og dens virkningsområder. Denne rapporten tar også for seg intervjuer vi har gjort med representanter for sivilsamfunnsorganisasjoner. Samlet sett gir rapporten et helhetlig bilde av rettighetshaverne, i form av forbrukere, sivilsamfunn og media, sine forventninger til, erfaringer med og bruk av loven.
Når det gjelder intervjuene med representanter for sivilsamfunnsorganisasjoner, viser disse et positivt og samstemt utgangspunkt i relasjon til åpenhetsloven. Tross noe ulik forståelse av loven, gir sivilsamfunnet samlet sett uttrykk for at loven har hatt en positiv effekt. Intervjuene gir inntrykk av at noen få organisasjoner forholder seg svært aktivt til loven, og at disse organisasjonene kjenner godt til hverandre og samarbeider. De vil allikevel se at loven ble bedre kjent og mer brukt i sivilsamfunnet for øvrig. Videre er informantene kritiske til Forbrukertilsynets tilnærming til loven etter to år. De mener det er på høy tid å benytte seg at sanksjonsmulighetene tilsynet har. Sivilsamfunnet har også flere forslag til forbedringer, særlig i henhold til hva slags lov åpenhetsloven er og burde være, samt å styrke dens grunnleggende prinsipper. I tillegg dekker anbefalingene deres EU sitt Corporate Sustainability Due Diligence direktiv, produksjonssteder og natur- og miljøhensyn.
Rapporten er finansiert av Barne- og familiedepartementet (BFD).