Barnehagelærere som teamledere - en kvalitativ forskningsstudie
Abstract
Dette er et forskningsprosjekt i barnehagekunnskap, og problemstillingen for oppgaven er følgende: Hvordan forstår barnehagelærere seg selv som teamledere?
For å kunne belyse denne problemstillingen, har tre forskningsspørsmål vært ledende for arbeidet:1)Hvordan opplever og erfarer pedagogiske ledere rollen som teamledere?2)Hvordan jobber pedagogiske ledere med prosessene rundt teamledelse?3)Hvordan bruker pedagogiske ledere avdelingsmøter i arbeid med teamledelse?
Studiet har et kvalitativt forskningsdesign, hvor det har blitt gjennomført intervju og observasjoner med fire ulike barnehagelærere som alle har roller som pedagogiske ledere i barnehagen. Ved å kombinere de to metodene, har ambisjonen vært å frembringe en helhetlig innsikt i barnehagelærernes kunnskap og forståelse rundt sin egen rolle og eget lederskap. Observasjonene av de pedagogiske lederne foregikk gjennom en dag på avdelingen, samt gjennom et avdelingsmøte for å kunne observere teamledelse og rammene for dette, både med og uten barn og andre distraksjoner til stede. Studien bygger på et sosialkonstruktivistisk perspektiv.
Studien konkluderer med at barnehagelærere forstår sin rolle som teamledere som ledere som har ansvar for å formidle mål og forventninger overfor de pedagogiske medarbeiderne, samt fordele og delegere arbeidsoppgaver og ansvarsområder. Funnene reiser spørsmål om hvorvidt den faglige kompetansen som barnehagelærerne besitter, er tilstrekkelig når det kommer til deres utøvelse av faglig skjønn og evne til å tilpasse og justere seg i møtet med de pedagogiske medarbeidernes grad av ulik kompetanse.
Nøkkelord: teamledelse, pedagogisk ledelse, barnehageledelse.