Hvorfor velger barnehagelærere å forlate barnehagen?
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker barnehagelæreres erfaringer og opplevelser i barnehagen som pedagogiske ledere, og hvorfor de valgte å forlate yrkesfeltet. Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitative intervjuer med fem tidligere barnehagelærere for å belyse strukturelle, organisatoriske og personlige faktorer som har påvirket deres opplevelser og deres beslutning om å forlate yrket.Datamaterialet er basert på kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer med hensikt om å gi tykke beskrivelser av informantenes erfaringer. Datamaterialet er analysert med utgangspunkt i fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Teoretiske perspektiver på profesjonell autonomi, profesjonsidentitet og organisatoriske rammebetingelser danner grunnlaget for drøftingen av datamaterialet. Profesjonell praksis i et spenningsfelt mellom styring og informantenes profesjonelle autonomi står sentralt. Politiske føringer, organisatoriske krav og samarbeidet med de andre yrkesgruppene i barnehagen viser seg å påvirke barnehagelærernes arbeidshverdag og mulighet til å utøve sin kompetanse. Funnene viser at informantene ofte opplever manglende sammenheng mellom utdanning og praksis, og at pedagogiske arbeidsoppgaver ofte må vike for praktiske arbeidsoppgaver. Faktorer som høyt sykefravær, utilstrekkelig bemanning og manglende støttestrukturer fører til frustrasjon hos informantene. Oppgaven konkluderer med at faktorer som ledelse, bemanning og veiledning for nyutdannede er betydningsfulle faktorer for informantenes beslutning om å forlate yrket. Videre forskning kreves for å utvikle strategier for å beholde den formelle kompetansen i barnehagen. Denne oppgaven bidrar med innsikt som kan bygges videre på i fremtiden.