Barneverntjenestens blikk på samarbeid. En kvalitativ studie om barneverntjenestens opplevelse av samarbeid og hvilke faktorer som barneverntjenesten opplever påvirker samarbeidet med andre kommunale instanser.
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag Bakgrunn: Barneverntjenesten er avhengig av å samarbeide med andre instanser for å kunne følge opp barn og unge helhetlig. I 2022 ble barnevernsreformen iverksatt, hvor kravet om samarbeid på ulike nivåer fremheves, men hvordan opplever barneverntjenesten at det tverrfaglige samarbeidet fungerer? Problemstilling for studien; Hvilke erfaringer har barneverntjenesten i samarbeid med de andre kommunale tjenestene, og hvilke faktorer påvirker samarbeidet? Hvor forskningsspørsmålene er; Hvor god kjennskap har informantene til § 15-8 i barnevernsloven som omhandler samarbeid, og hvordan forholder de seg til lovverket? Hva fremhever barneverntjenesten som viktige faktorer i samarbeidet, og hvordan vet de at de har fått til et samarbeid?
Materiale og metode: Kvalitativ studie med individuelle intervjuer av fire ansatte i barneverntjenesten. Intervjuene ble tatt opp på nettskjema, og transkribert. Intervjuene ble analysert med bruk av tematisk analyse verktøy av Johannesen et al. (2020). Glavin og Erdals (2020) nivåer på samarbeid brukes for å kartlegge samarbeid. Samarbeidskompetanse, ledelse, og organisasjonskultur er brukt som teoretisk referanseramme.
Resultat: Funnene viser at det er lite bevissthet på hva som står i lovverket om samarbeid. Alle er enig i at samarbeid er viktig og at det er noe man skal gjøre for å ha et helhetlig perspektiv på barnet. Strukturer, forankring i ledelse, kunnskap og informasjon er sentralt for samarbeidet. Barnevernsreformen har foreløpig hatt varierende effekt på samarbeid, men at det er blitt en økt bevissthet hos de andre instansene. Barnets beste er i fokus i samhandlingen, men hva man tenker som barnets beste er ulikt. Gjennom å ha et felles mål, at alle jobber mot det målet og det er en positiv endring er faktorer som anses som et vellykket samarbeid.
Konklusjon: Funnene viser at samarbeidet foregår på ulike nivåer og at det er varierende samarbeid med tjenestene. Mangel på strukturer, forankring i ledelse og mangel på samarbeidskompetanse blir trukket frem som årsaker til dårlig samarbeid.